Raad weer buitenspel in discussie Spuiforum 2.0

2 juni 2015

Raad weer buitenspel in discussie Spuiforum 2.0

Foto: Anouk Pross

Een half jaar nadat wethouder Wijsmuller (Haagse Stadspartij) een blanco cheque afgaf voor de bouw van het ‘Spuiforum 2.0’ mag de Haagse raad voor spek en bonen praten over het bestemmingsplan Spuiplein. Een plan dat zo ruim is opgesteld dat het winnende ontwerp er hoe dan ook in zal passen. “Terwijl bestemmingsplannen juist bedoeld zijn om kaders vast te stellen. Dit plan is in feite een wassen neus, waarmee de gemeenteraad weer buitenspel wordt gezet”, stelt SP raadslid Aisha Akhiat.

De SP is het fundamenteel oneens met het plan om een cultuurforum van bijna 200 miljoen euro op het Spuiplein te bouwen. Dit bedrag komt immers uit de zakken van Hagenaars, die juist in meerderheid (75%) tegen dit megalomane project zijn. Nog opmerkelijker is dat het Spuiforum 2.0 mogelijk wordt gemaakt door wethouder Wijsmuller van de Haagse Stadspartij - een partij die jarenlang fel oppositie voerde tegen dit plan.

Op donderdag 28 mei vergaderde de raadscommissie Ruimte over het ontwerp-bestemmingsplan Wijnhavenkwartier en Spuiplein. Verschillende bezorgde insprekers stelden voor om dit plan pas na de zomer te bespreken, als het winnende ontwerp van het nieuwe Spuiforum is gekozen. Ook de SP is voorstander van deze procedure, omdat de raad zo via het bestemmingsplan nog enige controle houdt over het Spuiforum-project. Een voorstel om de behandeling van het plan uit te stellen haalde echter net geen meerderheid in de commissie.

Akhiat: “Volgens wethouder Wijsmuller dreigen ‘grote financiële risico’s’ als het bestemmingsplan er niet snel doorheen wordt gejast. Door allerlei doemscenario’s te schetsen legt hij de raad het zwijgen op over het verdere verloop van een geldverslindend prestigeproject. Terwijl dit college de mond vol heeft van openheid en transparantie, blijkt de realiteit weer eens het tegenovergestelde.”