Rechter oordeelt: aanpakken graaiers is mogelijk!

7 juli 2015

Rechter oordeelt: aanpakken graaiers is mogelijk!

De SP is verheugd over het feit dat de gemeente Den Haag door kan gaan met het aanpakken van topinkomens bij (semi)publieke instellingen. Dit blijkt uit een recente uitspraak van de rechter, die oordeelde dat instellingen die buitensporige salarissen uitbetalen door de gemeente op hun subsidie mogen worden gekort. De SP verzet zich al jaren tegen topinkomens in de (semi)publieke sector, en heeft om die reden de Grootste Graaierverkiezing in het leven geroepen.

Enige tijd geleden wilde het stadsbestuur nog stoppen met de aanpak van topinkomens bij gesubsidieerde instellingen, uit angst dat dit niet zou mogen van de rechter. Op aandringen van de SP en diverse andere partijen ging de gemeente toch door met het korten van instellingen die te hoge salarissen uitbetalen. "De recente uitspraak van de rechter zien wij als een aanmoediging voor het college om deze aanpak voort te zetten", stelt SP raadslid Aisha Aihiat. "Want het is van de zotte dat organisaties met een maatschappelijke taak, die bovendien draaien op Haags belastinggeld, buitensporige salarissen uitbetalen."

Ook dit jaar heeft de SP vijf bestuurders van (semi)publieke instellingen die actief zijn in Den Haag genomineerd voor de oneervolle titel 'Grootste Graaier'. Alle vijf genomineerden - werkzaam bij WoonZorgcentra Haaglanden, Parnassia Groep, Bronovo-Nebo, Florence en DUWO - verdienen ruim twee ton op jaarbasis. Stemmen voor deze verkiezing kan op www.grootstegraaier.nl.