SP stelt vragen over mantelzorgboete

9 juli 2015

SP stelt vragen over mantelzorgboete

Vandaag bereikte de Haagse SP-fractie het verhaal van een 77-jarige Haagse en haar 60-jarige zwaar gehandicapte zoon, die samen een huishouden vormen. Door de toepassing van de zogenaamde ‘kostendelersnorm’ gaan ze er binnenkort bijna 450 euro op achteruit, met het gevolg dat hun woning straks onbetaalbaar wordt. “De SP waarschuwt al langer voor de rampzalige gevolgen van deze regel, en trekt daarom opnieuw aan de bel bij het stadsbestuur”, stelt fractievoorzitter Bart van Kent.

De SP wil van het college weten of er voor dit gezin een uitzondering kan worden gemaakt op de kostendelersnorm, om financiële ellende te voorkomen. Daarom heeft de SP samen met de Haagse Stadspartij schriftelijke vragen ingediend over deze kwestie. Ook hebben beide partijen gevraagd of bij de gemeente bekend is hoeveel gezinnen het afgelopen jaar te maken hebben gehad met ingrijpende veranderingen in hun leven door deze norm.

“Eind 2014 vroegen wij het college nog ruimhartiger om te gaan met dit soort gevallen, maar helaas was de meerderheid van de gemeenteraad hier tegen. We hopen dat het stadsbestuur bij het horen van dit soort misstanden alsnog tot inkeer komt”, aldus Van Kent.

Vanaf 1 januari 2015 geldt de regel dat de bijstandsuitkering verlaagd wordt, wanneer meerdere mensen op hetzelfde adres een uitkering hebben. Hierdoor kan de uitkering in een aantal gevallen met meer dan helft worden verlaagd. In de Tweede Kamer heeft de SP zich altijd verzet tegen de invoering van deze kostendelersnorm, ook wel ‘samenwoonboete’ genoemd, omdat ieder gezin het recht heeft op een leefbaar inkomen.