Kamperen voor cao sociale werkvoorziening

26 augustus 2015

Kamperen voor cao sociale werkvoorziening

Foto: SP

Op vrijdag 21 augustus werd er in Den Haag door vakbond FNV actie gevoerd voor een cao voor medewerkers van de sociale werkvoorziening. Medewerkers van WerkSaam West-Friesland hadden hierbij een complete camping opgezet voor het hoofdkantoor van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) aan de Sophialaan. De SP was ook van de partij om de dagkampeerders een hart onder de riem te steken. Want volwaardig werk verdient een volwaardig loon!

De hele dag is er gekampeerd, gebarbecued, maar natuurlijk vooral actiegevoerd. En dat is nodig ook: te lang worden de mensen in deze sector door de VNG-bestuurders aan het lijntje gehouden. En dat terwijl er tal van verslechteringen op medewerkers van de sociale werkvoorziening afkomen: denk aan de zorg, maar ook aan hun pensioenregeling.

Uiteindelijk kwam de directeur werkgeverszaken van de VNG langs om te spreken met de kampeerders. "Hoewel de actievoerders dit een positief signaal vonden, hopen ze vooral dat er ook geluisterd wordt naar hun eisen. De medewerkers gaven aan geregeld op de werkvloer bezoek te krijgen van lokale politici, die zich dan positief uitlaten over hun werk. Maar echte steun blijft helaas vaak uit", aldus SP afdelingsbestuurslid Paul Reinders, die bij de actie aanwezig was.

Foto: SP