SP wil 1000 extra sociale huurwoningen in Den Haag

24 september 2015

SP wil 1000 extra sociale huurwoningen in Den Haag

De vandaag gepresenteerde prestatieafspraken van de gemeente Den Haag met woningcorporaties roepen bij de SP grote zorgen op over de bouw van betaalbare woningen in onze stad. Terwijl wethouder Wijsmuller (Haagse Stadspartij) nog luidkeels beweert dat de karige ambitie om jaarlijks 450 sociale huurwoningen te bouwen gehaald zal worden, stellen de prestatieafspraken juist dat corporaties de komende jaren minder zullen bouwen dan door de gemeente gewenst is. SP gemeenteraadslid Jerry Snellink: "Dit college houdt zichzelf voor de gek en spreekt zichzelf tegen. Dat is onaanvaardbaar in een tijd dat ruim 52.000 huishoudens in de regio een betaalbare woning zoeken, het aantal inwoners gestaag groeit en wij ook nog eens 700 extra vluchtelingen willen huisvesten."

Van de drie Haagse corporaties is in de prestatieafspraken uitsluitend een afspraak gemaakt met Staedion om minimaal 100 sociale huurwoningen per jaar te bouwen. Wijsmuller verwacht dat het gros van de overige 350 sociale huurwoningen gebouwd wordt door het Westlandse Arcade en studentenhuisvester DUWO. Met deze corporaties wil hij apart afspraken maken.

De SP vindt deze invulling van de gemeentelijke bouwambitie misleidend. Snellink: "DUWO-woningen zijn immers alleen beschikbaar voor studenten, en zullen hierdoor amper bijdragen aan het terugdringen van de wachtlijsten. Daarnaast wil de gemeente starten met tijdelijke huurcontracten voor starters; dit lost de woningnood dus totaal niet op."

De SP wil dat het stadsbestuur 50 miljoen extra uittrekt om haar bouwambitie te verhogen naar 1000 sociale huurwoningen per jaar. "Bijvoorbeeld door de bouw van het omstreden en onnodige Spuiforum 2.0 af te blazen. Hiermee besparen we bijna 200 miljoen en kan dit uitgegeven worden aan meer betaalbare woningen." Zo kunnen er extra sociale woningen worden gecreëerd door bij leegstaande woningen boven de huursubsidiegrens de huur te verlagen. De SP roept wethouder Wijsmuller dan ook op terug te keren naar de onderhandelingstafel en nieuwe afspraken te maken met de corporaties.

Zie ook: