Na jarenlange strijd eerlijk loon voor straatvegers

7 oktober 2015

Na jarenlange strijd eerlijk loon voor straatvegers

Foto: Dirk van Oostaijen

De straatvegers die met behoud van uitkering de stad schoonhouden krijgen eindelijk een volwaardig loon. SP-fractievoorzitter Bart van Kent is verheugd over dit nieuws. “Vorig jaar besloot wethouder Baldewsingh (PvdA) ons voorstel om de straatvegers in dienst te nemen te omarmen. Het is mooi dat deze mensen eindelijk een fatsoenlijke beloning krijgen voor het belangrijke werk dat zij doen”, aldus Van Kent. Vandaag werden de eerste 75 straatvegers als ambtenaar beëdigd tijdens een feestelijke ceremonie.

Foto: Sander van Oorspronk

SP-fractievoorzitter Bart van Kent feliciteert een straatveger met zijn indiensttreding

In totaal zullen er dit jaar 260 straatvegers in dienst treden bij de gemeente. Al geruime tijd trekt de SP fel van leer tegen het feit dat zij gedwongen waren te werken zonder dat zij daarvoor loon ontvingen. Van Kent: “De oneerlijke behandeling van de straatvegers is destijds gestart door PvdA-wethouder Henk Kool. Ik ben dan ook blij dat zijn opvolger Rabin Baldewsingh tijdens de ceremonie in klare taal afstand nam van deze vorm van uitbuiting.”

Verschillende straatvegers die bij de ceremonie aanwezig waren houden nu al jaren de stad schoon zonder hier een eerlijk loon voor terug te krijgen. Ze gaven aan blij te zijn eindelijk pensioen op te kunnen bouwen en meer zekerheid te krijgen. “Voor deze mensen is vandaag een belangrijke stap in de goede richting gezet”, stelt Van Kent. “Maar voor de SP is de strijd pas gewonnen als er niemand meer in Den Haag gedwongen wordt om te werken zonder loon.”