Graaiende topman Parnassia weigert oneervolle prijs

3 februari 2016

Graaiende topman Parnassia weigert oneervolle prijs

Foto: Lesley Arp

Met een derde van bijna 1000 stemmen heeft Parnassia-topman Stephan Valk de tweede editie van de Grootste Graaier-award gewonnen. De Haagse SP lanceerde deze ludieke prijs uit protest tegen exorbitante topsalarissen in de (semi)publieke sector. SP fractievoorzitter Bart van Kent: “Helaas is de heer Valk moedig genoeg om zijn zakken te vullen, maar te laf om de prijs persoonlijk in ontvangst te nemen.”

Valk kon in 2014 rekenen op een inkomen van bijna 262.000 euro, zo blijkt uit de meest recente jaarrekening van Parnassia. Naast het salaris vallen hier allerlei onkostenvergoedingen en voorzieningen voor de toekomst onder. De oneervolle award in de vorm van een gouden hark is vandaag door de SP achtergelaten bij het Parnassia-hoofdkantoor aan de Monsterseweg. Meerdere verzoeken om de prijs persoonlijk aan Valk te overhandigen werden afgehouden door Parnassia.

Hagenaars konden het afgelopen jaar zowel digitaal als op straat hun stem uitbrengen op de Grootste Graaier van Den Haag. Naast Parnassia-topman Valk waren bestuurders van Woonzorgcentra Haaglanden (WZH), Bronovo, Florence en DUWO genomineerd. Zij kregen in 2013 ieder ruim 2 ton per jaar aan loon en vergoedingen. Wat de SP betreft moeten deze salarissen omlaag, omdat de instellingen waar deze bestuurders werken worden betaald uit belastinggeld.

Foto: Lesley Arp