Komst Decathlon Forepark slecht voor bestaande winkelcentra

9 maart 2016

Komst Decathlon Forepark slecht voor bestaande winkelcentra

Ondanks de zorgwekkende winkelleegstand in Den Haag wil het stadsbestuur nog meer extra winkelruimte toestaan met de komst van een Decathlon in het Forepark. “Een mega-Decathlon zal bezoekers van bestaande winkelcentra wegtrekken, terwijl deze het al erg moeilijk hebben. Een volkomen onverantwoorde keuze van het college nu de leegstand van winkels een vlucht neemt in de regio”, stelt SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat.

Onlangs berichtte Omroep West dat de winkelleegstand in Den Haag na het omvallen van warenhuisketen V&D is opgelopen van 7 naar 15 procent. Maar de SP maakt zich al veel langer zorgen om de winkelleegstand in Den Haag. Zo is er al jarenlang sprake van structurele leegstand in de Megastores en staat deze woonboulevard er treurig bij.

“Ondertussen liggen er ook nog plannen om nieuwe winkelruimte toe te staan in het Spuikwartier en op het Koningin Julianaplein. De SP vindt dat het college nu echt moet kappen met bouwen voor leegstand en beter in kan zetten op broodnodige betaalbare woonruimte”, aldus Akhiat. Middels schriftelijke vragen heeft de SP het stadsbestuur dan ook gevraagd of het niet hoog tijd is om terug te komen op deze plannen voor nieuwe winkellocaties.

Al eerder uitte de SP in de provincie protest tegen de vestiging van sportwarenhuis Decathlon in het Forepark. De afgelopen jaren zijn winkelcentra aan de stadsranden immers een verouderd concept gebleken. Bovendien heeft Decathlon qua grootte verschillende soorten winkels en kan zij zich dus prima in bestaande winkelcentra vestigen.

Dit blijkt ook uit het feit dat Decathlon van plan is een nieuwe vestiging te openen in de kelder en op de begane grond van het voormalige V&D pand aan de Grote Marktstraat. "Dit vinden wij uiteraard wel een prima locatie, want zo wordt de leegstand in het centrum beperkt", stelt Akhiat. Decathlon heeft echter aangegeven dat haar plannen voor een tweede locatie in het Forepark hiermee niet van de baan zijn.

Decathlon probeert het Haagse stadsbestuur ondertussen te paaien met het plan om allerlei sportactiviteiten voor kinderen en verenigingen te faciliteren op de Forepark-locatie. Akhiat: “Partijen als het CDA en de PVV schetsen in de raad het bizarre beeld dat de toekomst van de Haagse breedtesport afhangt van de komst van een Decathlon. Wat de SP betreft hoort sporteducatie echter vooral thuis op school en in de buurt; niet in een warenhuis aan de rand van de stad.”