Pak armoede aan, verlaag gemeentelijke zorgpremie

7 juni 2016

Pak armoede aan, verlaag gemeentelijke zorgpremie

De SP Den Haag wil de armoede in de stad aanpakken door de premie van de gemeentelijke zorgverzekering, bedoeld voor Hagenaars met een laag inkomen, flink te verlagen. “Het is onverteerbaar dat bijna een kwart van de Haagse kinderen in armoede opgroeit”, stelt SP fractievoorzitter Bart van Kent. “Vooral nu blijkt dat de gemeente tientallen miljoenen op de plank heeft liggen. Door de zorgpremie te halveren gaat dit geld naar de mensen die het het hardst nodig hebben.”

21.500 Haagse kinderen groeien momenteel op in armoede, zo blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Van Kent: “Dit verontrustende aantal is geen tegenslag meer, maar een aanslag op het leven van deze kinderen.” Als het college het voorstel van de SP overneemt houden arme gezinnen ongeveer 60 euro per maand over. “Dat lijkt op het eerste gezicht niet veel, maar kan wel het verschil betekenen tussen wel of niet meegaan op schoolreis.”

Maar het SP-plan heeft nog een belangrijk voordeel. “Veel commerciële verzekeraars met een slechte dekking rekenen momenteel een lagere premie dan de gemeentelijke zorgverzekering”, stelt van Kent. “Door het aantrekkelijker te maken voor minima om over te stappen, houden zij ook op de lange termijn meer geld over.” De SP zal het voorstel op donderdag 9 juni indienen tijdens de algemene beschouwingen in de Haagse gemeenteraad.