Thuiszorgmedewerkers luiden de noodklok over drastische vermindering hulpuren

9 maart 2017

Thuiszorgmedewerkers luiden de noodklok over drastische vermindering hulpuren

Tientallen thuiszorgmedewerkers en cliënten trokken de afgelopen weken bij de SP aan de bel. Zij constateren dat het aantal uren huishoudelijke verzorging waarvoor Hagenaars in aanmerking komen door de nieuwe manier van indiceren van de gemeente drastisch is verminderd. “De gemeente is hard op weg om het professionele aanbod van huishoudelijke verzorging aan zieke of kwetsbare burgers om zeep te helpen”, waarschuwen zij in een brandbrief aan de pers, verantwoordelijk wethouder Karsten Klein (CDA) en de gemeenteraad.

Volgens de medewerkers en cliënten gaan Hagenaars er dankzij het nieuwe beleid van de gemeente soms wel zeven uur per week op achteruit in toegekende uren huishoudelijke verzorging. Door de nieuwe manier van indiceren komen cliënten voortaan in aanmerking voor een basispakket (2 uur), pluspakket (3 uur) of intensief pakket (5 uur). “Terwijl de Wet maatschappelijke ondersteuning zou moeten uitgaan van maatwerk, gaat de gemeente met deze nieuwe werkwijze juist compleet voorbij aan de persoonlijke omstandigheden van Hagenaars”, stelt SP fractievoorzitter Bart van Kent. “Dezelfde overheid die er continu op hamert dat ouderen langer thuis moeten blijven wonen zorgt met deze bezuiniging juist voor vereenzaming, vervuiling en een groter risico op ongelukken thuis.”

Het korten van het aantal uren huishoudelijke verzorging brengt ook grote problemen met zich mee voor de thuiszorgmedewerkers. “We moeten nu zo hard werken en zoveel cliënten aannemen om aan onze uren te komen, dat we er nog een burn-out aan overhouden”, stelde een van de medewerkers tijdens een bijeenkomst van de SP. “Een praatje maken is er niet meer bij, alleen het hoognodige kan nog gebeuren in de toegewezen uren.” Daarom roepen zij wethouder Klein middels de brandbrief op om maatwerk te leveren aan Hagenaars die huishoudelijke verzorging nodig hebben en hen niet te reduceren tot pakketten.

Lees de brandbrief van de thuiszorgmedewerkers hier