Haagse aandelen Eneco voorlopig gered

10 oktober 2017

Haagse aandelen Eneco voorlopig gered

Op donderdag 5 oktober stemde een meerderheid van de Haagse raad voor het behoud van de gemeentelijke aandelen in Eneco. “Een belangrijk signaal, want hiermee houden we grip op de duurzame koers van dit bedrijf en voorkomen we dat kostbare werkgelegenheid voor de regio naar het buitenland gaat”, stelt SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat. Met de verkiezingen in aantocht is het volgens Akhiat echter van groot belang dat de partijen die voor dit succes hebben geknokt ook blijven vechten tegen de verkoop van de aandelen. “Zeker als je ziet dat een partij als de VVD zich in haar verkiezingsprogramma al rijk rekent met de verkoop van Eneco.”

“De belangen van de klanten en werknemers en de verduurzaming en vergroening zijn bij ons in betere handen dan bijvoorbeeld bij een hedgefonds. Om dat te ontkennen is gewoon naïef”, stelde Akhiat in de raadsvergadering in reactie op de collegeplannen. Ook hekelde Akhiat het feit dat wethouder De Bruijn (D66) geen lessen wil trekken uit de verkoop van NUON en Essent. Na de verkoop van deze bedrijven daalden hun investeringen in duurzaamheid en verdwenen er afdelingen naar het buitenland.

Naast de SP stemden ook de PvdA, Haagse Stadspartij, PVV, Islam Democraten, GroenLinks, Partij van de Eenheid, ChristenUnie/SGP en de Partij voor de Dieren tegen de verkoop van de aandelen. Momenteel heeft de gemeente Den Haag ruim 16 procent van de aandelen in Eneco.

Bekijk de hele speech van Akhiat hier: