Ouderen in de kou

3 april 2018

Ouderen in de kou

Foto: Kari Söderholm

Bewoners van de Stieltjesstraat in Laak worden al jaren geconfronteerd met torenhoge naheffingen voor hun energieverbruik. In een uitgebreide reportage in het AD van zaterdag 31 maart 2018 vertellen diverse bewoners van het 55+-complex over rekeningen die oplopen tot wel duizenden euro’s per jaar. De Haagse SP en PvdA hebben het stadsbestuur om opheldering gevraagd.

De forse naheffingen worden sinds 2014 aan de bewoners doorberekend, nadat Staedion warmtemeters installeerde om het verbruik per huishouden bij te houden. Sindsdien zijn de energiekosten voor enkele tientallen bewoners sterk opgelopen, terwijl zij aangeven dat hun stookgedrag nauwelijks is veranderd. De huurders, die veelal rond moeten komen van een bescheiden pensioen of AOW-uitkering, kunnen zich deze kostenstijging nauwelijks veroorloven. Verschillenden van hen lieten het AD weten uit angst voor nieuwe nota’s niet meer te stoken. De SP vindt het uiterst zorgelijk dat ouderen in de koude winterperiode bewust de verwarming uit hebben laten staan, en wil daarom dat er snel meer duidelijkheid komt over de wijze waarop Staedion de energiekosten berekent.

De huurders aan de Stieltjesstraat worden ondersteund door bewonersvereniging De Buurt Bestuurt, die in maart 2018 alarm sloeg bij politieke partijen. De SP zal de situatie op de voet blijven volgen.