Vestia genomineerd voor de Schimmelschandpaal

29 oktober 2018

Vestia genomineerd voor de Schimmelschandpaal

Foto: Lesley Arp

Vandaag zijn de landelijke nominaties voor de Schimmelschandpaal bekend geworden. Deze prijs wordt uitgereikt aan de woningcorporatie met de meeste klachten over schimmel in de huizen, en de minste bereidwilligheid om hier iets aan te doen. Een van de tien genomineerden is Vestia. Vanmorgen hebben SP-leden en een Vestia-huurder de nominatie op ludieke wijze bij Vestia bekend gemaakt. Mensen kunnen tot 11 november stemmen. Op 12 november wordt de winnaar van de Schimmelschandpaal 2018 bekend gemaakt.

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: ‘Uit cijfers blijkt dat ten minste een half miljoen sociale huurwoningen in Nederland kampt met vocht en schimmel. Daarom eisen we niet alleen dat deze corporaties hun huizen direct opknappen maar ook dat de minister met een landelijk actieplan komt.’

SP-activist Bastiaan Meijer: “Vestia is al meerdere malen op de hoogte gebracht over de schimmelproblemen in de Molenwijk. Mensen worden letterlijk ziek van de problemen in hun woning, Vestia moet nu actie ondernemen!” Bewoonster Kim Anasagasti onderschrijft dit: “Dankzij de schimmel word ik steeds ziek. Ik ben nu genoodzaakt een puffer te gebruiken. Mijn dochter van dertien heeft ook een puffer. De schimmel tast onze longen aan!”

Mensen met schimmel in huis hebben vaker last van astma en allergieën. De kans op luchtwegklachten neemt zelfs met een factor anderhalf toe bij een ongezonde woning. Deze mensen worden letterlijk ziek van hun eigen huis. Beckerman: ‘Veel corporaties leggen de oorzaak van schimmel bij de huurder en pakken problemen niet aan. Maar het gaat niet om de individuele huurders, er is een structureel probleem. Wanneer er niet naar huurders wordt geluisterd en zoveel mensen, waaronder kinderen, ziek worden in hun eigen huis, zit de schimmel niet alleen in de huizen, maar in het systeem.’

Beckerman vervolgt: ‘Er is een groot offensief nodig. Dat offensief begon toen huurders in actie kwamen tegen hun woningcorporatie. En dat offensief krijgt een landelijk gezicht met de Schimmelschandpaal. Zo eisen we dat corporaties pal staan voor hun huurders en samen met hen vechten tegenhet systeem,’ aldus Beckerman.

Foto's: Haagse SP-leden en Vestia-huurder Kim Anasagasti onthullen de nominatie voor de Schimmelschandpaal door een sticker op het raam van het Vestia-kantoor aan de Loevesteinlaan te plakken.

Foto: Lesley Arp