Winkeliers Ypenburg klagen over gebrek samenwerking gemeente
Winkeliers Ypenburg klagen over gebrek samenwerking gemeente
Begin deze maand was het MKB-team van de SP in winkelcentrum Ypenburg. Het team ging buurten bij de lokale ondernemers en vroeg naar de stand van zaken en eventuele verbeterpunten in het centrum. Het winkelcentrum heeft een kleine wijkfunctie en is vooral functioneel van aard met winkels, wat horeca en een supermarkt.
Uit de gesprekken met de ondernemers viel een aantal zaken op. Zo waren meerdere winkeliers die niet zo gelukkig zijn met de huidige parkeersituatie. Het ontbreken van gratis parkeren, leidt tot veel verloop naar Nootdorp. Ook werken de parkeermeters alleen met kaarten, waardoor vooral ouderen schijnbaar moeite hebben met de bediening van de meters. Invoering van parkeermeters die ook op munten werken wordt als meer wenselijk gezien of het invoeren van een blauwe zone. En winkeliers vonden dat de parkeerwacht wel heel erg actief was met het controleren van het parkeren. En de politie geeft een slecht voorbeeld door zelf de bestaande verkeersregels te negeren, bijvoorbeeld door hard te rijden.
De gemeente laat het op een aantal punten afweten. Zo klagen ondernemers dat er (veel te) weinig overleg is. Ondernemers voelen zich niet gehoord. Met sneeuw wordt er in het winkelcentrum niet gestrooid en niet geveegd, wat tot irritatie leidt onder het winkelend publiek en ondernemers. Verder is het winkelcentrum nogal gevoelig voor wind en zou een betere bescherming door bijvoorbeeld een overkapping wenselijk zijn. Een ondernemer die een terras om die reden heeft omheind met glazen ruiten mag dit weer niet en stuit op onbegrip van de gemeente. Verder geven een aantal ondernemers aan dat ze niet gelukkig zijn met de belangrijkste verhuurder WPM. De huren vinden ze te hoog en de riolering in het winkelcentrum laat te wensen over. Schijnbaar wordt het winkelcentrum als een A-locatie geclassificeerd en dat bevreemdt een aantal ondernemers, evenals het MKB-team.