Sint wil Spoorwijk schimmelvrij

7 december 2010

Sint wil Spoorwijk schimmelvrij

Op maandag 6 december ging Sinterklaas samen met bewoners uit de Spoorwijk en de SP bij Vestia langs om een verlanglijstje te overhandigen. De huurders van de Rudolf van Brammenstraat en de Vosmaerstraat hebben aan de Sint gevraagd of ze in een schimmelvrij en gezond huis mochten wonen. De bewoners kampen al jaren met gezondheidsklachten aan longen en luchtwegen vanwege schimmel en het slecht functionerende ventilatiesysteem. Dit was zelfs voor de goedheiligman te groot om op te lossen en daarom stapte hij voor de bewoners naar Vestia.

Sinterklaas met de bewoners bij het kantoor van Vestia

Sinterklaas heeft Vestia directeur Aad Bouwhuis met een gedicht aangesproken op zijn stoute gedrag. Daarna overhandigde de goedheiligman het verlanglijstje en een kopie van het Zwartboek aan de directeur van Vestia. De actie van de Sint had gelijk resultaat, want dhr. Bouwhuis beloofde om dezelfde middag nog bij de bewoners langs te komen. Daarnaast zou hij komen met een uitgewerkt plan waarin staat wat wanneer wordt gedaan. De bewoners hopen dat ze weer snel in een gezond huis kunnen wonen.

Sinterklaas in gesprek met Vestia directeur Aad Bouwhuis

In het verleden zijn er veel beloftes aan de bewoners gedaan maar zelden zijn die nagekomen. De bewoners zijn met name teleurgesteld in de trage reactie van Vestia. Een maand geleden was dhr. Bouwhuis dat nog bij de bewoners thuis geweest en was hij geschrokken van onder andere het kankerverwekkende schimmel op de muren. Een maand later hangt het schimmel er nog steeds. Bovenaan het verlanglijstje van de huurders staat dan ook of het schimmel (m.u.v. Americo) zo snel mogelijk uit hun huizen kan worden verwijderd.

De bewoners hebben al vanaf hun intreden van hun huizen in 2003 problemen met het ventilatiesysteem. Al jaren klagen de bewoners over het ventilatiesysteem en andere gebreken bij Vestia. Tot op heden zijn de problemen nog steeds niet opgelost en de bewoners zijn het zat. Sinds de bewoners verenigd zijn in bewonersorganisatie “Effe puffe? Liever Niet!”, zijn er nieuwe beloftes gedaan. Het gaat echter niet snel genoeg, elke dag dat er geleefd moet worden met schimmel op de muren is een dag te veel.

Verlanglijstje bewoners

• Geen schimmel (muv het paard van Sinterklaas)
  • Actie!
  • Een gezond huis