“Laakhage moet open blijven”

21 april 2011

“Laakhage moet open blijven”

Alle vrijwilligers die op de tweede inspreekavond over het welzijnswerk en buurthuizen het woord voerden waren het over één ding eens, Laakhage moet open blijven. De commissie was woensdag 20 april in Centrum Laakhage om te luisteren naar hoe de bewoners uit Laak over de bezuinigingen denken. Vrijwilligers die de afgelopen dertig jaar als vrijwilliger gewerkt hebben om van Laak Noord een wijk te maken waar ze trots op zijn, zien hun werk met deze bezuinigingen verdwijnen. “Als Centrum Laakhage gesloten wordt, waar moeten we dan heen? We gaan dan weer terug in de tijd en we krijgen niet alleen hangjongeren, maar ook hangouderen en hangvrouwen.”, aldus een bezorgde vrijwilliger.

Centrum Laakhage is een voorbeeld van participatie en integratie. Alle culturen zitten samen en werken samen in één buurthuis. Het centrum zit bijna elke dag vol met jongeren, vrouwen en ouderen. De bewoners begrijpen dan ook niet waarom Laakhage moet sluiten. “De nota van de gemeente heeft mooie woorden als ‘civil society’ en wil dat we ‘participeren’ en ‘integreren’, maar wat doet de gemeente? Ze sluiten de buurthuizen die hier voor moeten zorgen.”

De SP is blij dat er al zoveel mensen gekomen zijn om hun verhaal en zorgen te vertellen aan de raadsleden. De oproep van de buurtbewoners om zich hard te maken voor de voorzieningen in de wijk is door de SP duidelijk gehoord. “De SP ziet de buurt al een lange tijd als de schaal van de toekomst en het buurthuis speelt een belangrijke rol hierin. Wat in die buurthuizen in tientallen jaren is opgebouwd, mag en kan niet allemaal worden wegbezuinigd.”, aldus SP-raadslid Bart van Kent.

Volgende inspreekavond
Op dinsdag 10 mei 2011 om 19.00 uur is de derde vergadering in 't Lindenkwadrant, Verlengde 2e Braamstraat 9.
De toegang is vrij, mensen die zeker willen zijn dat ze kunnen inspreken kunnen zich vooraf melden bij de griffier van de gemeenteraad, bij voorkeur door een e-mail te sturen naar commissiesamenleving@denhaag.nl, onder vermelding van ‘Bespreking Welzijnsnota’. U kunt ook bellen naar (070) 353 99 98.

De SP wil dat er nog een vierde commissievergadering in Escamp komt en is bezig om te zoeken naar een 4e datum waarop alle partijen kunnen. Wilt u op de hoogte blijven van alle acties rond de buurthuizen, stuur dan een e-mail naar denhaag@sp.nl of hou de website in de gaten.

Welzijnswerk kan niet zonder professionals