Welzijnswerk kan niet zonder professionals

19 april 2011

Welzijnswerk kan niet zonder professionals

Verschillende vrijwilligers, medewerkers en gebruikers van de buurthuizen riepen de gemeenteraadsleden op om niet alle professionele ondersteuning uit het welzijnswerk weg te bezuinigen. Op 19 april gingen leden van de gemeenteraad in buurthuis de Mussen in Schilderswijk voor de eerste keer in gesprek met belanghebbende en betrokkenen van buurthuizen. Verschillende mensen gaven aan dat het welzijnswerk niet zonder professionele krachten kan. “Als je geopereerd wordt, laat je dat ook niet door een vrijwilliger doen?”, aldus een inspreker.

Ruim een derde wordt er als het aan CDA wethouder Karsten Klein ligt bezuinigt op het welzijnswerk. Hierdoor zal veel personeel ontslagen worden en een derde van de buurthuizen moeten sluiten. Medewerkers en vrijwilligers vrezen dat wat zij de laatste jaren hebben opgebouwd in de wijk, met de bezuinigingen in één keer wordt afgebroken. “Er wordt bezuiniging op bezuiniging gestapeld. Nog meer bezuinigen op jongerenwerk is vragen om problemen. Wat is er nog over van die mooie woorden over prachtwijken en krachtwijken? De kinderen in de Schilderswijk op laten vangen door vrijwilligers is onverantwoord.”

Grote opkomst
“Ik ben blij met de grote opkomst van vanavond. Ik hoop bij de volgende avonden nog meer mensen te zien en te horen. De soms emotionele verhalen die ik vanavond gehoord heb, tonen aan dat het leeft onder de buurtbewoners. Deze bezuinigingen zijn een ramp voor de leefbaarheid van de wijken. Ik ga samen met de SP er alles aan doen om de buurthuizen en de verschillende organisaties voor de wijken te behouden.”, aldus SP-raadslid Bart van Kent.

Dinsdag 19 april was de eerste van drie avonden dat de commissie welzijn in de stad met buurtbewoners en gebruikers van buurthuizen praat over de welzijnsnota. Op voorstel van de SP zijn deze avonden er gekomen en krijgt iedereen de kans om te vertellen wat deze kille bezuinigingen betekenen voor het welzijnswerk. De SP roept iedereen die betrokken is bij het welzijnswerk in Den Haag en zijn zegje wil doen om naar de andere avonden te komen.

Volgende inspreekavonden
Woensdag 20 april om 19.00 uur is er een vergadering in Centrum Laakhage, Peilstraat 67.
Op dinsdag 10 mei 2011 om 19.00 uur is de derde vergadering in 't Lindenkwadrant, Verlengde 2e Braamstraat 9.
De toegang is vrij, mensen die zeker willen zijn dat ze kunnen inspreken kunnen zich vooraf melden bij de griffier van de gemeenteraad, bij voorkeur door een e-mail te sturen naar commissiesamenleving@denhaag.nl, onder vermelding van ‘Bespreking Welzijnsnota’. U kunt ook bellen naar (070) 353 99 98.

De SP wil dat er nog een vierde commissievergadering in Escamp komt en is bezig om te zoeken naar een 4e datum waarop alle partijen kunnen. Wilt u op de hoogte blijven van alle acties rond de buurthuizen, stuur dan een e-mail naar denhaag@sp.nl of hou de website in de gaten.

Raad gaat op voorstel van SP in gesprek met buurthuizen