Vergeten Driehoek strijdbaar na nieuwe klap in het gezicht

21 mei 2011

Vergeten Driehoek strijdbaar na nieuwe klap in het gezicht

De bewoners uit de Vergeten Driehoek in de Haagse Schilderswijk zijn niet te spreken over de sloopplannen die woningcorporatie Haag Wonen heeft met de buurt. Vorige week kwamen ruim tweehonderd bewoners samen om de plannen te bespreken met de bewonerscommissie. De bewonerscommissie had de Haagse SP-voorzitter Wouter Groot Koerkamp gevraagd de bijeenkomst voor te zitten, vanwege de hechte band tussen de Vergeten Driehoek en de SP. De bewoners hadden veel kritiek op de sloopplannen en stelden zich strijdbaar op.
UPDATE: SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei wil dat de Vergeten Driehoek zo snel mogelijk wordt aangemerkt als actiegebied, zodat de bewoners niet nog jaren in dezelfde ellende hoeven te zitten. Zij zal hier bij de wethouder op aandringen.

Het is soms dertig jaar geleden dat er groot onderhoud is gepleegd aan de huizen, waardoor de verloederde wijk vorig jaar in woede ontstak. De acties die volgden zorgden voor de belofte van Haag Wonen dat er voor iedereen dubbel glas en een HR Ketel zou komen. Nu blijkt uit onderzoek dat Haag Wonen de huizen heeft laten verkrotten, zodat groot onderhoud te duur is. Dit is de reden dat de corporatie de buurt volledig wil slopen. De buurt zal in twee fasen gesloopt worden, waarbij het laatste deel in 2017 zal worden gesloopt.

Groot Koerkamp vertelt over de sfeer bij de wijkbijeenkomst: ‘De gemoederen liepen hoog op. Weer lijkt een belofte van Haag Wonen niets waard. Jarenlang zijn de mensen aan het lijntje gehouden. Nu wordt duidelijk dat het dubbel glas er niet zal komen en het is maar de vraag of er wel HR ketels komen voor de mensen. Na acties van het Actiecomité in de buurt samen met de SP beloofde Haag Wonen vorig jaar tien miljoen euro te investeren in de woningen. Daar kunnen de mensen dus naar fluiten. Deze belofte bleek een simpele leugen. Het is me onduidelijk wat Haag Wonen precies denkt over de bewoners van de Vergeten Driehoek, maar deze mensen zijn niet gek en laten zich niet langer aan het lijntje houden. De mensen zijn boos en weigeren nog een winter in de vrieskou te wonen. Verder willen ze een huurverlaging omdat Haag Wonen hen in een krot laat wonen. Ook waren veel mensen zeer ontevreden over het vooruitzicht nog zes jaar in dezelfde ellende te moeten zitten. Als ik de sfeer goed heb aangevoeld, komt de buurt weer in actie. Laat Haag Wonen zich opmaken voor een hete zomer. De mensen komen hun recht halen.’