SP pleit nogmaals voor behoud van IKW

26 januari 2012

SP pleit nogmaals voor behoud van IKW

De Haagse SP pleit tijdens de raadsvergadering van 26 januari nogmaals voor het behoud van het steunpunt wonen, het IKW. Het stadsbestuur is van plan om de vijftigduizend euro subsidie die het IKW nu nog ontvangt te schrappen, hiermee komt een einde aan de zinvolle werkzaamheden van deze instantie. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: “het IKW is al jaren de laatste strohalm voor mensen met problemen die nergens anders in Den Haag terecht kunnen voor hulp bij het zoeken naar woonruimte. Wanneer de subsidie geschrapt wordt en de organisatie daardoor noodgedwongen moet stoppen, kan deze groep mensen nergens meer terecht voor woonruimte. De straat blijft dan over als enige oplossing.”

Tijdens de raadsvergadering dient de SP een motie in om de subsidie niet te schrappen en deze in 2012 te betalen vanuit de drie miljoen euro die de gemeente beschikbaar stelt om scheefwonen tegen te gaan. De gemeente stelt tweehonderd kooppremies van elk tienduizend euro beschikbaar voor mensen die van een huurwoning naar een koopwoning verhuizen. De SP stelt voor om van deze tweehonderd kooppremies er vijf te gebruiken om het IKW te behouden. “Met deze vijftigduizend euro helpt het IKW ruim 700 ex-gedetineerden, daklozen en andere mensen die een tweede kans verdienen aan een woning. Hiermee worden deze mensen succesvol geholpen en heeft de samenleving minder overlast. Deze vijftigduizend euro levert dus veel meer op dan het de gemeente kost” aldus Gyömörei.

Tijdens de behandeling van de begroting 2012 vroeg de SP ook al aandacht voor het IKW. Helaas was toen een meerderheid van de gemeenteraad niet bereid om op een begroting van 2,3 miljard euro een klein bedrag van vijftigduizend euro vrij te maken voor het succesvolle werk van het IKW. De SP hoopt dat de gemeenteraad vanavond wel besluit om deze foute beslissing te herstellen.

Bezuinigingen college leiden tot terugkeer daklozen
College laat inwoners Den Haag in de steek