Actiecomité HaagWonen Ontspoord schrijft brief aan HaagWonen

21 juni 2012

Actiecomité HaagWonen Ontspoord schrijft brief aan HaagWonen

Naar aanleiding van de klachten die de SP met het actiecomité "HaagWonen Ontspoord" heeft verzameld in Spoorwijk en de klachten die de partij genoteerd heeft op de druk bezochte bewonersavond in mei is er door het actiecomité een brief verstuurd aan HaagWonen waarin de bewoners hun eisen kenbaar maken. Om de buurt op de hoogte te brengen is de SP en het actiecomité afgelopen woensdag de wijk in gegaan om de bewoners een kopie van de brief te geven en ze te vertellen dat we in afwachting zijn van een reactie. We hebben de bewoners ook gewezen op de mogelijkheid bezwaar te maken tegen de huurverhoging van dit jaar. De meeste bewoners reageerden erg enthousiast. "Wat goed dat jullie dit aanpakken! Ik heb al zo vaak geklaagd bij HaagWonen, zo vaak gebeld, maar ze doen niets. Nu gebeurt er misschien iets!"

Spoorwijk Haag Wonen
SP'ers en leden van het actiecomité in gesprek met de bewoners in Spoorwijk

In de brief die vorige week verstuurd is vragen de bewoners om duidelijkheid over de toekomst van het complex, omdat al heel lang het gerucht gaat dat de woningen gesloopt gaan worden. De meeste bewoners willen dit niet. Ze voelen zich thuis in de wijk. "Er is hier nog echt sociale controle, een soort dorp in de stad." Daarbij zijn de huizen nu betaalbaar. "Als mijn huis gesloopt wordt, moet ik naar een duurder huis verhuizen. Dat kan ik echt niet betalen." Ook willen ze snel duidelijkheid over de brandveiligheid van de woningen en dat de muizenplaag op korte termijn wordt aangepakt. Voor de langere termijn willen ze dat de woningen veiliger, gezonder en energiezuininger worden. De bewoners willen dat er dubbel glas komt, dat de woningen geisoleerd worden en dat de problemen met vocht, schimmel en tocht worden opgelost. De woningen die nog geen centrale verwarming hebben zouden dat moeten krijgen. Ook achterstallig onderhoud en scheuren in de muren zouden op termijn aangepakt moeten worden. "De woningen zijn gewoon niet meer van deze tijd. Ik betaal me blauw aan de Eneco, maar ik zit 's winters nog met een muts op binnen omdat het gewoon niet warm wordt."

Poster Spoorwijk
Een poster van het actiecomité achter het raam van een huurder van HaagWonen

De Haagse SP gaat in ieder geval samen met de bewoners de strijd aan om deze huizen leefbaar en gezond te maken.

Grote belangstelling voor bijeenkomst 'HaagWonen ontspoord'