HTM moet haast maken met verplaatsen illegale stroomcontainers

2 oktober 2012

HTM moet haast maken met verplaatsen illegale stroomcontainers

Vorige week werd bekend dat de HTM eindelijk de illegaal geplaatste stroomcontainers op de Conradekade moet verwijderen op last van de gemeente. Sinds 2009 vraagt de SP aandacht voor de bewoners die overlast ondervinden van de stroomcontainers. De containers zorgen niet alleen voor overlast, maar zijn ook nog eens illegaal geplaatst. De HTM krijgt nu van de gemeente twee jaar de tijd om een alternatieve locatie te vinden. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Wat mij betreft worden deze containers zo snel mogelijk verwijderd. Omwonenden zitten al jaren in de overlast en ze zijn ook nog eens illegaal geplaatst. Daarom is twee jaar te lang en moet de HTM haast maken. Al in 2009 vroegen we aan de gemeente om samen met de HTM een alternatieve locatie te zoeken. Waarom heeft dit drie jaar moeten duren en krijgt de HTM nu nog eens twee jaar uitstel? Onbegrijpelijk!"

De containers zijn nodig om de Randstadrail die op dit traject rijdt van extra stroom te voorzien. Dit was echter nooit formeel geregeld in het bestemmingsplan. De containers staan te dicht bij huizen en de straling geeft overlast voor de omwonenden. In het verleden hebben zowel een externe welstandscommissie, als de rechtbank en de Raad van State geoordeeld dat de containers illegaal waren geplaatst en daarom weg moesten. Tot op heden gaf de HTM aan dit niet te kunnen, omdat hiervoor geen geld beschikbaar was. In een ongepaste reactie gaf de trammaatschappij zelfs aan om de Postcodeloterij de verplaatsing maar te laten betalen. "Het is volstrekt onacceptabel dat deze bewoners zo lang moesten strijden om hun gelijk te halen bij de gemeente en HTM, terwijl zij juridisch al meerdere malen gelijk hebben gekregen. Ik ben blij dat de gemeente eindelijk de bewoners ook wilt steunen, maar deze martelgang heeft veel te lang geduurd. Het enige wat valt te prijzen in deze soap is de volharding van deze moedige inwoners." Aldus Gyömörei.

Felicitaties voor bewoners Conradkade
HTM moet haast maken met verplaatsing stroomcontainers
Constructief overleg over tractie onderstation Conradkade