Grote meerderheid Haagse inwoners ziet niets in Spuiforum

6 november 2012

Grote meerderheid Haagse inwoners ziet niets in Spuiforum

Uit representatief onderzoek blijkt dat 69% van de Hagenaars niets ziet in de plannen voor het Spuiforum. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van vijf oppositiepartijen in de Haagse gemeenteraad door onderzoeksbureau No Ties. PVV, GroenLinks, Haagse Stadpartij, SP en Partij voor de Dieren wezen vorige week in de raadsvergadering al op het gebrek aan draagvlak voor de plannen voor het Spuiforum. Een verzoek voor een representatief onderzoek werd toen door wethouders en collegepartijen resoluut van de hand gewezen.

De vijf partijen willen dat de discussie over het Spuiforum wordt heropend. Want behalve op weinig draagvlak in de stad, is het ook nog maar de vraag of de gemeenteraad in meerderheid voor de bouw van een Spuiforum is. "Ik kan goed begrijpen dat een meerderheid van de PvdA-fractie nog twijfelt over de bouw van het Spuiforum. Aan de ene kant wordt de culturele sector in Den Haag kapot bezuinigd en moeten bibliotheken de deuren sluiten, aan de andere kant wordt een prestigieus miljoenenproject als het cultuurforum voorgesteld. Ridicuul natuurlijk en ik hoop dat de PvdA-fractie alsnog kiest voor toegankelijke cultuur in de vorm van het Koorenhuis en wijkcultuur, in plaats van een cultuurforum op het Spuiplein." Aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 80% van de ondervraagden wel wat ziet in renovatie van de bestaande theaters, of het benutten van leegstaande gebouwen. Ruim driekwart van de ondervraagden vindt het bedrag dat nu is uitgetrokken voor het Spuiforumplan te veel. Ingrid Gyömörei: "We wisten al dat het plan om een 181 miljoen kostende cultuurforum neer te zetten, kon rekenen op veel verzet vanuit de stad. Nu is dit nog eens onderzocht en blijkt dat bijna zeventig procent van de inwoners dit plan niet ziet zitten. Terecht natuurlijk, want de bestaande gebouwen kunnen veel beter opgeknapt worden tegen lagere kosten."

Steun voor hergebruik Dr. Anton Philipszaal en Lucent Danstheater
Bouw cultuurforum onverantwoord