Arrogante zet Vestia is klap in gezicht van bewoners

15 december 2012

Arrogante zet Vestia is klap in gezicht van bewoners

Gisteren werd bekend dat woningbouwcorporatie Vestia de bewoners uit Spoorwijk voor de rechter sleept. De bewoners zijn voor een tweede keer in het gelijk gesteld door de Huurcommissie. Deze onafhankelijke commissie heeft geoordeeld dat de gebreken in de woningen van de huurders nog niet voldoende zijn verholpen en dat daarom de huur wederom met veertig procent wordt verlaagd. Vestia is het hier niet mee eens en sleept de bewoners voor de rechter. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei is furieus: "De houding van Vestia is onacceptabel! In plaats van het oplossen van de problemen waar deze bewoners soms al meer dan acht jaar in zitten, doet Vestia niets anders dan dure advocaten op de bewoners afsturen en een rechtszaak beginnen. Er is niets van overleg geweest tussen Vestia en de bewoners sinds de uitspraak van de huurcommissie. En wanneer Vestia op zoek is naar geld, kan ze beter haar energie en geld steken in een rechtszaak tegen oud-bestuurder Erik Staal die er vandoor is met 3,5 miljoen euro."

Spoorwijk
Een deel van de bewonersgroep 'Effe puffe? Liever niet!'

Sinds 2010 ondersteunt de SP de bewoners van de Rudolf van Brammenstraat in hun strijd tegen de gebreken in hun woning. De bewoners hadden toen al ruim zeven jaar last van een slecht functionerend ventilatiesysteem en warmtepomp, ook was de boilercapaciteit te gering om voldoende warm water uit de kraan te krijgen. Inmiddels is het ventilatiesysteem volledig vernieuwd. Alleen de problemen rondom de warmtepomp en de boilercapaciteit slepen zich nog voort. Eerder werd de huur op last van de huurcommissie met zestig procent verlaagd. Nu de gebreken van het ventilatiesysteem zijn opgelost is de huur met veertig procent verlaagd totdat alle problemen in de woningen zijn opgelost. "Vestia heeft schijnbaar lak aan de huurcommissie en problemen waar de huurders al jaren mee geconfronteerd worden en sleept ze schaamteloos voor de rechter. Dit is in een klap in het gezicht van de bewoners!" aldus Gyömörei.

Door het falen van Vestia, waaronder de oud-bestuurder Staal die het bedrijf aan de rand van de afgrond bracht, wordt de stad Den Haag al onevenredig hard getroffen. Zo gaan meerdere bouwprojecten niet door en worden huurders waarschijnlijk opgezadeld met hogere huren. In plaats van dat Vestia excuses maakt voor haar falen en zich gaat gedragen als een woningbouwcorporatie met hart voor haar huurders, blijft het een arrogante organisatie die rustig weerloze huurders voor de rechter sleept.

SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei op TV West over de kwestie (vanaf minuut 3.10)