Reddingsplan Vestia zorgt voor tekort huurwoningen

7 september 2013

Reddingsplan Vestia zorgt voor tekort huurwoningen

Het stadsbestuur van Den Haag wil via een Wijk Ontwikkelings Maatschappij (WOM) een deel van Vestia redden. Deze WOM gaat woningen van Vestia in Den Haag Zuidwest renoveren, slopen en nieuwbouw neerzetten. De kosten hiervoor worden betaald via de verkoop van woningen die nu nog in bezit zijn van de woningbouwcorporatie. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "De gemeente stelt nu voor om honderden betaalbare huurwoningen te verkopen. Dit zijn vaak woningen tot driehonderd euro per maand. De SP vindt dit een slechte zaak. Juist in deze tijd waarin mensen lastig een hypotheek krijgen en banen op de tocht staan, zijn betaalbare huurwoningen broodnodig."

De woningen die de gemeente wil gaan verkopen, staan verspreid door de hele stad. Het zijn meestal sociale woningbouw tot ongeveer driehonderd euro per maand. Zo betreft het onder andere vijf- en zeskamerwoningen in Scheveningen en Spoorwijk, maar ook veel woningen op het Westeinde. "Juist in deze wijken en buurten is nu nog een redelijk goede balans tussen koop- en huurwoningen. Het verkopen van betaalbare huurwoningen zorgt dat deze wijken wel erg eenzijdig worden. Als we zo doorgaan zijn er alleen nog woningen te vinden in de mindere wijken van Den Haag. De segregatie in de stad wordt dan alleen maar groter. Een slechte zaak dus." Aldus Gyömörei.

Tijdens de bespreking van het onderwerp heeft de SP ook aandacht gevraagd voor de positie van de huurders. Als het aan de partij ligt worden de huurders nauw betrokken bij de plannen. Gyömörei: "Het hele project gaat ruim 80 miljoen euro kosten. Alleen daarom al zou het goed zijn als de huurders nauw betrokken worden bij de plannen en hier inspraak op hebben. Ook zouden de huurders inspraak moeten hebben op het salaris van de directeur van de WOM."

SP keert zich tegen reddingsplan Den Haag Zuid-West Den Haag FM - 08-09-2013
Huurders Vestia worden dubbel benadeeld