Zweefbrug eindelijk exit

23 januari 2014

Zweefbrug eindelijk exit

De SP is blij dat het stadsbestuur eindelijk tot inkeer is gekomen en de zweefbrug op Scheveningen heeft geschrapt. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "felicitaties naar de vele inwoners, bewonersorganisaties en belangenorganisaties die zich tegen dit monster op Scheveningen hebben verzet. Met het oog op de naderende verkiezingen heeft het stadsbestuur besloten toch eens naar de inwoners te luisteren. Wat de SP betreft is dit pas het begin, en schrappen we ook het Spuiforum en de Sportcampus in het Zuiderpark. Het wordt tijd voor een stadsbestuur wat gedurende de hele periode luistert naar de inwoners en niet alleen de drie maanden voor de raadsverkiezingen".

Het schrappen van de Zweefbrug heeft wel even geduurd. Al in november en april vorig jaar stelde de SP voor om deze brug uit het bestemmingsplan te halen. Deze vooruitziende blik leidde tot twee keer een voorstel van de SP, die toen helaas niet door de collegepartijen werden gesteund. Inmiddels bleek de druk vanuit de stad toch te groot voor PvdA, VVD, D66 en CDA en werd de brug alsnog geschrapt. "De SP is ook blij dat gemeenteraad zich ditmaal niet bang heeft laten maken door PvdA-wethouder Norder die dreigde met schadeclaims van ontwikkelaar ASR/Malherbe. Nu hij het voorstel zelf heeft ingetrokken, blijkt maar weer dat dit drogredenen waren. Het schrappen van dit prestigeproject bespaart de Haagse samenleving weer 6,5 miljoen euro's en een hoop risico's. Mooi nieuws dus. Maar wat mij betreft mag ook de bijl in al die andere prestigeprojecten", aldus Gyömörei.