Garage Tournooiveld nog geen gelopen race

7 februari 2014

Garage Tournooiveld nog geen gelopen race

Volgens de SP zijn er nog teveel onduidelijkheden rondom de geplande parkeergarage op het Tournooiveld. Tijdens de commissievergadering over dit onderwerp heeft de partij aangegeven nog geen beslissing te kunnen nemen over dit onderwerp. SP-fractievoorzitter: "Het is nog onduidelijk welk probleem de parkeergarage aan het Tournooiveld nu precies gaat oplossen. Wel gaan er weer bomen en groen in de binnenstad verloren. Daarnaast is dit gebied grotendeels rijksbeschermd stadsgezicht en moeten we dit deel van de stad koesteren. De nu voorgestelde garage zorgt nu nog voor teveel risico's".

Verder stelde de SP dat het bestemmingsplan Binnenhof en omgeving, waar de parkeergarage aan het Tournooiveld onderdeel van uitmaakt, op veel plekken nog niet klopt. Zo is er geen rekening gehouden met het Rijksbeschermd stadsgezicht, eerder bleek dat bijvoorbeeld bij het Westeinde dit niet goed beschermd wordt in het bestemmingsplan. "Wanneer een deel van de stad rijksbeschermd stadsgezicht is, heeft dit een reden. De gebouwen en de omgeving zijn dan van belangrijk historische waarde. Daarom wil de SP dat dit goed geregeld is. We moeten zuinig omgaan met ons cultureel en historisch erfgoed in de stad", aldus Gyömörei. Ook blijkt uit de beantwoording van de wethouder dat zaken rondom dakopbouwen en tuinen niet goed geregeld zijn. De SP wil dat deze zaken eerst goed uitgewerkt en beantwoord worden, voordat de gemeenteraad over dit bestemmingsplan een besluit kan nemen.