Verbazing over verkoop monumentale panden

26 maart 2014

Verbazing over verkoop monumentale panden

Met verbazing heeft de SP vernomen dat woningbouwcorporatie Vestia een aantal monumentale panden in het Centrum en de Archipelbuurt heeft verkocht. Het gaat hier bijvoorbeeld om de monumentale panden aan de Prinsegracht en op de Grote Markt in Den Haag. De SP heeft inmiddels vragen gesteld aan het stadsbestuur. De partij is benieuwd hoe de gemeente is betrokken door Vestia bij de verkoop en hoe de verkoop zich verhoudt met de in het verleden gegeven financiële steun aan de corporatie.

"De gemeente Den Haag heeft de laatste tijd veel geld gestopt in Vestia. Bijvoorbeeld bij de voorgenomen bouw van de Sportcampus in het Zuiderpark, waar de gemeente garant staat voor een miljoenenrisico. Of via de wijkontwikkelingsmaatschappij (WOM) waarmee in bijvoorbeeld Den Haag Zuidwest voor veel geld de stadsvernieuwing wordt vlot getrokken. Nu heeft Vestia opeens mooie panden voor veel geld verkocht. Ik wil daarom weten welke afspraken zijn gemaakt tussen Vestia en het gemeentebestuur hierover. Het kan niet zo zijn dat Vestia nu nog even gaat verdienen op een aantal monumentale panden, nu net de gemeente fors de portemonnee heeft getrokken", aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

In de vragen wil de partij weten voor hoeveel geld de monumentale panden verkocht zijn, voor hoeveel geld de gemeente in het verleden heeft bijgedragen aan de renovatie van deze panden en hoe de gemeente betrokken gaat worden bij de verkoop. Gyömörei: "Inmiddels worden veel betaalbare huurwoningen in Den Haag te koop aangeboden door Vestia om de stadsvernieuwing in Zuidwest vlot te trekken. Dit veroorzaakt een verder oplopend tekort aan huurwoningen. Het was een beter idee geweest om deze monumentale panden eerst te verkopen, zodat minder huurwoningen verkocht moesten worden".