SP blijft bezorgd over ingestorte woningbouw

3 juni 2015

SP blijft bezorgd over ingestorte woningbouw

Slechts 34 sociale woningen werden er vorig jaar bijgebouwd in Den Haag. Ondertussen moeten grote gezinnen bijna drie jaar wachten op een huurwoning, en is hun slagingskans op de sociale woningmarkt afgenomen. "Het college wijst naar allerlei oorzaken voor het instorten van de woningbouw in onze stad, maar blijft vaag over de oplossingen", aldus SP raadslid Aisha Akhiat.

Als redenen voor de teleurstellende woningbouw in 2014 noemt wethouder Wijsmuller (Haagse Stadspartij) onder andere de economische crisis, het wegvallen van Rijksmiddelen en de slechte financiële posities van Vestia en HaagWonen. In zijn antwoord op schriftelijke vragen van de SP stelt hij dat we de komende jaren van deze twee corporaties zeer weinig hoeven te verwachten.

Hoewel het college de ambitie heeft om voortaan 450 sociale woningen per jaar te realiseren, is nog amper duidelijk hoe de wethouder hier concreet op gaat toezien. “Net als bij besprekingen over de sluiting van De Vloek en de sloop van de Schoenmakersvakschool doet Wijsmuller alsof hij aan handen en voeten gebonden is”, stelt Akhiat. “Hij blijft maar herhalen hoe erg hij het allemaal vindt, maar wij willen juist horen wat hij nou concreet gaat doen.”

Ondertussen zijn veel Hagenaars bezorgd over corporaties die betaalbare huurwoningen in de verkoop doen. Tijdens een discussie in de commissie Ruimte kon wethouder Wijsmuller de SP niet vertellen wat voor invloed deze verkoop heeft op het totale aantal huurwoningen.

Akhiat: "We verwachten dat het college bij het aanpakken van de problemen op de woningmarkt dezelfde daadkracht toont als bij het peperdure en onnodige Spuiforum-project. De SP had de vele miljoenen voor dit prestigeproject veel liever geïnvesteerd in betaalbare woningen."

Zie ook: