Begroting 2016-2019: grote sociale problemen worden niet aangepakt

9 september 2015

Begroting 2016-2019: grote sociale problemen worden niet aangepakt

“Dit is een college van wethouders die op hun handen zitten. Het zijn boekhouders zonder ambities; grote sociale problemen worden niet aangepakt.” Dit is de eerste reactie van SP fractievoorzitter Bart van Kent op de nieuwe begroting die het college op 8 september 2015 presenteerde.

De SP maakt zich bijvoorbeeld grote zorgen over het schrijnende tekort aan sociale huurwoningen in Den Haag. Het afgelopen jaar werden slechts 34 sociale woningen bijgebouwd. De begroting van 2016-2019 geeft weinig redenen om aan te nemen dat de karige ambitie van wethouder Wijsmuller (Haagse Stadspartij) om 450 sociale woningen per jaar bij te bouwen ook gehaald gaat worden. Sterker nog: in 2017 en 2018 staan op dit moment nauwelijks sociale woningen gepland.

“Het college komt met mooie woorden over gesprekken met corporaties, maar daar koopt iemand die al vier jaar op de wachtlijst staat niets voor. Wat de SP betreft moet er veel geld worden geïnvesteerd in de bouw van sociale woningen”, aldus van Kent. De SP stelt dan ook voor om een deel van het budget dat het college wil uitgeven aan een peperduur en onnodig Spuiforum hiervoor te gebruiken.

De ambitie van het stadsbestuur om 10.000 banen te creëren wordt eveneens nauwelijks onderbouwd. “Dit blijft een slag in de lucht”, stelt Van Kent. Al eerder stelde de SP met verschillende andere partijen voor om dit banenplan door te laten rekenen op het effect op de werkgelegenheid. Helaas hield het college het liever bij mooie beloften.

Begin november debatteert de gemeenteraad over de begroting.