Afname betaalbare woningen dreigt door teleurstellende prestatieafspraken

23 oktober 2015

Afname betaalbare woningen dreigt door teleurstellende prestatieafspraken

“Voor een wethouder die ooit nog kraakte tegen de woningnood is dit een teleurstellend resultaat.” Dit stelde SP gemeenteraadslid Jerry Snellink in de commissievergadering over de nieuwste prestatieafspraken tussen de gemeente en woningcorporaties. Opmerkelijk genoeg beweert verantwoordelijk wethouder Joris Wijsmuller (Haagse Stadspartij) zich zelf ook zorgen te maken over de voorraad betaalbare woningen in Den Haag, maar wil hij niet terug naar de onderhandelingstafel.

Al eerder uitte de SP kritiek op de uiterst magere bouwambities van het stadsbestuur: slechts 450 sociale woningen per jaar worden er de komende vier jaar bijgebouwd. Anderzijds bieden de prestatieafspraken ruimte voor corporaties om maar liefst 500 sociale woningen per jaar te verkopen.

“Het lijkt er dan ook op dat er de komende jaren geen sprake is van vooruitgang of stilstand, maar een pure achteruitgang van het aantal betaalbare woningen in Den Haag”, aldus Snellink. Ondertussen is de goedkoopste voorraad sociale huurwoningen de afgelopen jaren gekrompen, en is ook de slagingskans van woningzoekenden afgenomen.

Opvallend is bovendien dat ongeveer een derde van de te bouwen sociale woningen uitsluitend beschikbaar wordt voor studenten, door het gebruik van zogenaamde ‘campuscontracten’ door corporatie DUWO. Hoewel extra studentenwoningen volgens de SP zeker noodzakelijk zijn, zal de bouw van deze woningen echter nauwelijks invloed hebben op de wachtlijst voor sociale huurwoningen in Den Haag.

Om ervoor te zorgen dat de woningnood in Den Haag niet verder toeneemt wil de SP een rem op de verkoop van sociale woningen. “Ook moet wethouder Wijsmuller wat ons betreft samen met de andere grote steden in verzet komen tegen de verhuurderheffing, waarmee het kabinet de sociale woningbouw in ons land om zeep helpt”, stelt Snellink. Verder is de SP benieuwd of de prestatieafspraken worden aangescherpt wanneer uit het onderzoek van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) blijkt dat de grote drie Haagse corporaties (Vestia, Haag Wonen en Staedion) toch meer kunnen bouwen dan zij momenteel beweren. “Wethouder Wijsmuller heeft dit onderzoek met veel bombarie aangekondigd; hiermee wekte hij de suggestie dat de magere bouwambities van het stadsbestuur wel degelijk kunnen worden opgerekt.” De prestatieafspraken worden eind november besproken in de gemeenteraad.