SP-voorstellen tegen woningnood aangenomen door raad

6 november 2015

SP-voorstellen tegen woningnood aangenomen door raad

Drie voorstellen van de SP om vaart te maken met de bouw van betaalbare woningen zijn tijdens de begrotingsbehandeling op 5 november 2015 aangenomen. “Door de karige bouwambities van het stadsbestuur en de uitdaging die de huisvesting van ruim 2000 vluchtelingen met zich meebrengt dreigt de woningnood in Den Haag enkel toe te nemen”, stelt SP gemeenteraadslid Jerry Snellink. “Het is mooi dat een meerderheid van de raad verantwoordelijk wethouder Wijsmuller (Haagse Stadspartij) nu dwingt om snel met creatieve oplossingen te komen.”

Allereerst wil de SP dat het stadsbestuur kijkt welke leegstaande gemeentelijke panden geschikt zijn om te verbouwen tot sociale huurwoningen. Ook gaf de SP het college de opdracht om uit te zoeken welke onbenutte gemeentelijke gronden geschikt zijn voor sociale woningbouw, en na te gaan of deze tegen een geschikte grondprijs kunnen worden aangeboden aan corporaties. Snellink: “Zo gaf corporatie Staedion al aan eigenlijk meer te willen bouwen in het centrum en Ypenburg, maar hier wel extra ruimte voor nodig te hebben tegen een prijs die ook daadwerkelijk de bouw van sociale woningen mogelijk maakt.” Ten slotte wil de SP dat bij duurdere corporatiewoningen die al enige tijd leeg staan wordt nagegaan of de huurprijs onder de liberalisatiegrens kan worden gebracht. “Dit is een manier om meer betaalbare woningen te creëren zonder te hoeven bouwen”, aldus Snellink.

Door in te stemmen met de drie SP-moties heeft de gemeenteraad het college de opdracht gegeven om binnen vier maanden te laten weten hoe zij deze oplossingen in de praktijk gaat brengen. Vorige maand hekelde de SP nog de teleurstellende prestatieafspraken die wethouder Wijsmuller met de corporaties sloot. Slechts 450 sociale woningen per jaar worden er bijgebouwd. Ongeveer een derde daarvan bestaat bovendien uit studentenwoningen, die niet beschikbaar zijn voor het overgrote deel van de doelgroep voor sociale woningen. Ook bieden de prestatieafspraken aan corporaties de ruimte om maar liefst 500 huurwoningen per jaar in de verkoop te doen.