'Onderzoek financiële gevolgen verbouwing Haagse Markt'

28 september 2016

'Onderzoek financiële gevolgen verbouwing Haagse Markt'

Foto: SP Den Haag

De SP wil dat de keuzes die zijn gemaakt tijdens de grootscheepse renovatie van de Haagse Markt en de financiële gevolgen hiervan kritisch tegen het licht worden gehouden. “Signalen van marktkooplui wekken de indruk dat er veel geld is weggegooid gedurende de opknapbeurt van de markt”, stelt SP gemeenteraadslid Aisha Akhiat. “Nu bovendien blijkt dat de ondernemers sindsdien opgescheept zitten met extra kosten, lijkt het erop dat hier het credo ‘goedkoop is duurkoop’ hier van toepassing is. Een onderzoek, bijvoorbeeld uitgevoerd door de Rekenkamer, kan ons helpen lessen te trekken uit het renovatieproces.”

Ondanks pogingen van wethouder Revis (VVD) om de boel te sussen, blijft het onrustig op de Haagse Markt. Zo presenteerde de SP in het voorjaar van 2015 een onderzoek waaruit bleek dat marktkooplui zich onvoldoende gehoord voelden tijdens de renovatie. Deze maand publiceerde de Stichting Haagse Markt een lijst met gebreken op de markt, waarvan sommige mede het gevolg zijn van de grootscheepse opknapbeurt.

Toen na de oplevering van de nieuwe markt bijvoorbeeld bleek dat de goten in de visafdeling voortdurend verstopt raakten, moesten deze maandenlang preventief worden ontstopt. Volgens de marktkooplui heeft dit zeer veel geld gekost. Ook is er een kostbaar glasvezelnetwerk aangelegd, maar zou het internet op de markt slecht werken. Een vertraging in de renovatie van vier maanden heeft eveneens financiële gevolgen gehad. De SP wil graag weten wat voor meerkosten dergelijke fouten met zich meebrengen, zowel voor de marktkooplui als de gemeente.

Ook moet er wat de SP betreft serieus worden geluisterd naar ondernemers die stellen meer geld kwijt te zijn sinds de renovatie. Zo zouden de huren zijn gestegen en moet er voor diensten als vegen en ongediertebestrijding nu apart worden betaald. Ook liet een marktkoopman de SP weten dat hij zelf moest betalen voor een verhoging toen na er na de renovatie voortdurend water in zijn kraam liep. “Als de wethouder serieus iets wil doen om de onrust op de Haagse Markt weg te nemen, dan is het zorgen voor meer transparantie over deze extra kosten het minste dat hij kan doen”, stelt Akhiat.