Gemeenteplan Vestia zorgt voor afbraak sociale woningbouw

24 januari 2013

Gemeenteplan Vestia zorgt voor afbraak sociale woningbouw

De gemeente Den Haag heeft een eigen plan ontwikkeld om voor 80 miljoen euro een deel van Vestia in Zuidwest te steunen. De SP is tegenstander van dit plan. Het plan komt te vroeg, richt zich alleen op Zuidwest, benadeelt andere woningbouwcorporaties in Den Haag, is te duur en gaat dwars in tegen het reddingsplan van de Rijksoverheid. Al eerder gaf de partij aan weinig te zien in deze vreemde actie van wethouder Norder.

In het plan worden 1000 sociale woningen gesloopt, om daar 850 koopwoningen voor terug te bouwen. De kleine 125 woningen die in de plannen terugkomen als sociale woningbouw of worden gerenoveerd, staan onder zware druk van de markt. Als partijen vinden dat de lening van 80 miljoen teveel onder druk komt, worden ook deze plannen gaandeweg omgezet naar koopwoningen. "Dit plan deugt van geen kant. Het enige doel is om de stadsvernieuwing in Zuidwest nog een beetje op te stoken, een onrealistisch project waar de SP altijd al vraagtekens bij had. Door alle pijlen te richten op Den Haag Zuidwest, zorgt dat er ook voor dat andere huurwoningen van Vestia verspreid over heel Den Haag aan hun lot worden overgelaten. De pareltjes in bijvoorbeeld het Centrum of Scheveningen worden verkocht. De rest van de woningen krijgt niet alleen geen onderhoud meer, maar daarvan gaan wel de huren enorm omhoog. Ook wordt er wel heel veel belastinggeld gestopt in een woningbouwcorporatie die er een potje van gemaakt heeft. Ze worden beloond voor slecht gedrag, terwijl alle corporaties in Den Haag last hebben van de crisis. Op deze manier wordt de sociale woningbouw in Den Haag de nek omgedraaid" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Op dit moment wordt door het Rijk ook een reddingsplan voor Vestia uitgewerkt. Het Haagse plan van wethouder Norder fietst hier dwars doorheen, juist daarom komt dit plan veel te vroeg. Ook is de keuze voor alleen Zuidwest discutabel. Huurders in andere delen van Den Haag hebben ook last van het massaal falen van Vestia en wanbeleid van directeuren als Erik Staal. En niet alleen huurders van Vestia zijn de pineut, ook andere corporaties stoppen met bouwprojecten, verminderen onderhoud aan woningen en zijn genoodzaakt maatregelen te nemen om de financiën op orde te krijgen. En deze andere corporaties worden nu wel heel gemakkelijk vergeten door de wethouder. "Keer op keer blijft de gemeente geld pompen in projecten waarbij organisaties falen en dik verdienende directeuren de gemeente oplichten. We hadden al De Pier en het World Forum Theater waarbij de gemeente gaat opdraaien voor de kosten en nu Vestia waar 80 miljoen aan geleend gaat worden. Het wordt eens tijd dat we de verantwoordelijke voor de problemen gaan vervolgen, in plaats van gemeenschapsgeld rond strooien. Te beginnen met de voormalig directeur van Vestia, die ondanks z'n falen naar huis mocht met een half miljoen salaris per jaar en een oprotpremie van 3,5 miljoen" aldus Gyömörei.

Raad akkoord met Vestia-deal: SP voorspelt tekort aan huurwoningen De Posthoorn - 29-01-2013
Huurders Vestia worden dubbel benadeeld
Inwoners bloeden voor misstappen Vestia