Uitstel verkoop HTM-aandelen leidt hopelijk tot afstel

7 februari 2013

Uitstel verkoop HTM-aandelen leidt hopelijk tot afstel

Vandaag werd bekend dat de voorgenomen verkoop van HTM-aandelen aan de NS met maanden vertraagd is. SP-raadslid Bart van Kent staat al vanaf het begin sceptisch tegenover dit voorstel. "Aandelen koop je om invloed te krijgen en om geld te verdienen. Zo verliest de gemeente zeggenschap aan de NS, wordt eventuele winst niet meer alleen in het Haagse OV gestopt en is er onduidelijkheid voor het HTM-personeel. Ik hoop daarom dat uitstel, uiteindelijk afstel wordt." aldus Van Kent.

In een recente brief van het stadsbestuur werd al niet meer gesproken over een aandelenverkoop, maar een duurzame vorm van samenwerking tussen HTM en NS. De SP is altijd al voorstander geweest van samenwerking tussen de twee vervoersbedrijven. Van Kent: "alle mooie ideeën die men noemde rondom de aandelenverkoop, zijn ook prima te realiseren met een samenwerking. Zaken als het verbeteren van de aansluiting trein, tram en bus, het delen van vervoersinformatie en het openen van winkeltjes rondom station Holland Spoor zijn juist dan realistisch. En de HTM blijft Haags!" In een second opinion uitgevoerd door inno-V blijkt ook dat een overname helemaal niet nodig is voor de ambities van HTM en NS, samenwerking zou voldoende zijn.

In oktober 2012 werd bekend dat de NS voornemens was om 49 procent van de HTM-aandelen over te nemen. Op dit moment zijn 100 procent van de aandelen nog in bezit van de Gemeente Den Haag. Op deze wijze heeft de politiek nu nog zeggenschap over de Haagse onderneming, door een overname van aandelen verschuift deze zeggenschap voor een groot deel naar de NS. Een ongewenste ontwikkeling volgens de SP.

SP-raadslid Bart van Kent over de overname van HTM-aandelen door NS (vanaf 1.36 minuten) TV West Den Haag - 07-02-2013
Noodzaak overname van HTM-aandelen door NS nog niet aangetoond