SP betreurt duikgedrag wethouder De Jong

9 december 2011

SP betreurt duikgedrag wethouder De Jong

De Haagse SP betreurt het dat D66-wethouder De Jong in de ontkenningsfase blijft hangen rondom de nieuwbouwlocatie van de organisatie Eurojust. De Wethouder gaf aan dat het onderzoek niet bewust is achtergehouden. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "het onderzoek kwam deze week pas als een konijn uit de hoge hoed, terwijl we al maanden aan het praten zijn over de nieuwe locatie van Eurojust. Niemand wist ervan en de wethouder heeft het pas bekend gemaakt, nadat de bewoners een formeel WOB-verzoek hebben ingediend. Het rapport is nu ter inzage gelegd, omdat ik er om gevraagd heb. Niet eerder en niet uit eigen beweging van de wethouder."

Stuitend vindt de SP het dat de gemeente zelf naar de bewonerscommissie schrijft dat het onderzoek niet openbaar wordt, omdat openbaarheid niet gebaat zou zijn bij het financieel belang van de gemeente. Nu beweert de wethouder met droge ogen dat zij het onderzoek uit eigen beweging ter inzage heeft gelegd en opgestuurd heeft naar de bewoners. Daarnaast steekt het de SP dat al maandenlang gepraat wordt over de nieuwbouwlocatie van Eurojust, terwijl een gefundeerd onderzoek hierover niet openbaar wordt. "Onbegrijpelijk dat de gemeente dit onderzoek niet gebruikt heeft bij de beslissing voor een locatie of eerder naar de gemeenteraad heeft gestuurd. De wethouder blijft nu vasthouden aan een nieuwbouwlocatie die wellicht niet de beste locatie is en op veel verzet en onvrede onder de bewoners van de wijk Zorgvliet kan rekenen" aldus Gyömörei. De bewoners zelf hebben ook een voorkeurslocatie voorgesteld. Deze locatie aan het Verhulstplein werd eerder door de wethouder afgekeurd, omdat dit te duur zou zijn. De SP vraagt zich af waarom de wethouder dit niet heeft gedaan met het rapport als onderbouwing.

De SP wil zo snel mogelijk tekst en uitleg van de wethouder over het onderzoek van Fakton en hoe dit onderzoek een rol heeft gespeeld in de keuze van de wethouder voor de voorkeurslocatie van de nieuwbouwlocatie voor Eurojust.

Raad blijkt belazerd na uitkomst geheim rapport over Eurojust
Informatie nieuwbouw Eurojust: onvolledig en wellicht onjuist
SP eist openheid over bouwlocatie Eurojust