Duizenden eisen behoud Koorenhuis

31 oktober 2012

Duizenden eisen behoud Koorenhuis

Donderdag 1 november om 19.30 debatteert de Haagse gemeenteraad over het voortbestaan van kunstencentrum het Koorenhuis. Het voornemen van wethouder Marjolein de Jong (D66) om 80% op het budget van het het Koorenhuis te bezuinigen stuit op veel verzet. Het Koorenhuis heeft samen met ROOD, de jongerenafdeling van de SP, handtekeningen verzameld om voor het behoud van het Koorenhuis te pleiten. SP-raadslid Bart van Kent zal de ruim 8.000 handtekeningen tijdens het debat overhandigen aan wethouder de Jong.

ROOD-woordvoerder Kees Versseput heeft goede hoop voor de uitkomst van het debat. 'Den Haag betuigt massaal steun aan het Koorenhuis. Bijna iedereen heeft wel eens een theater- of muziekworkshop gevolgd, of is naar een voorstelling geweest. Het Koorenhuis verrijkt Den Haag met toegankelijke kunst en cultuur voor iedereen. Als D66 en Partij van de Arbeid cultuur zo belangrijk vinden zoals ze zeggen, dan moeten de plannen van tafel', aldus Versseput.

Onlangs zegde wethouder de Jong toe de bezuinigingen in een rustiger tempo uit te voeren. Het Koorenhuis kreeg hiermee wat meer tijd, maar de SP-jongeren noemen het uitstel van executie. Versseput: 'de bezuinigingen blijven zo omvangrijk dat het er feitelijk op neerkomt dat het Koorenhuis de deuren moet sluiten. Dat zou een gigantische kaalslag zijn in de Haagse kunst en cultuur.' In november besluit de gemeenteraad definitief over het lot van het Koorenhuis.

Alarmfase rood voor Koorenhuis
SP-jongeren in actie voor behoud Koorenhuis
Red het Koorenhuisfestival groot succes