Kamervragen over misstanden HWW-zorg

6 november 2012

Kamervragen over misstanden HWW-zorg

SP-Kamerlid Renske Leijten heeft vragen gesteld aan de minister over de voortdurende misstanden bij HWW-zorg. Gisteren werd bekend dat de Haagse zorginstelling ruim drie ton heeft laten liggen, doordat bewoners een te lage zorgindicatie hadden. Hierdoor was te weinig geld voor goede zorg beschikbaar, daalde de kwaliteit en steeg de werkdruk voor het personeel gigantisch. "Deze hoge werkdruk leidt tot onacceptabele dilemma's voor het personeel en schrijnende misstanden. Meerdere bewoners die op hetzelfde moment dringend zorg nodig hebben, maar niet op tijd geholpen kunnen worden. Het is vreselijk dat dit kan plaatsvinden en ik ben blij dat ons kamerlid voor zorg Renske Leijten dit nu in de Tweede Kamer oppakt." aldus SP-raadslid Bart van Kent.

Zaterdag wilden de medewerkers van HWW een dagboek van de zorg aanbieden aan de directie. De directie wilde het dagboek niet in ontvangst nemen, maar Leijten wel. In het dagboek wordt melding gemaakt van een bewoner die dagenlang een hartaanval had, zonder dat dit opgemerkt werd. De SP is geschrokken van deze meldingen en wil dat de minister actie onderneemt.

Het personeel en de vakbond voeren al lange tijd actie. Van Kent: "vanaf het begin ondersteunt de SP de actievoerende medewerkers. Helaas heeft HWW tot op heden nog niet geluisterd naar het eigen personeel. Men heeft alleen regels opgesteld om de vakbond te weren, intimideert personeelsleden die misstanden melden en weigert in gesprek te gaan met de verontruste zorgmedewerkers. Het wordt tijd dat HWW gaat luisteren en de kwaliteit van de zorg verbeterd!".

Schriftelijke vragen van Renske Leijten
Dag voor goede zorg geslaagd
Dag voor goede zorg in Den Haag, kom ook!
Steun SP voor actie zorgverleners HWW-zorg
SP steunt de actie door Haagse zorgverleners