Snel duidelijkheid nodig in schimmig dossier Eurojust

14 februari 2013

Snel duidelijkheid nodig in schimmig dossier Eurojust

De SP voelt zich belazerd in het hele proces rondom de nieuwbouwlocatie van Eurojust. Deze maand werd via kamervragen van de SP bekend dat het Rijk het naastliggende octrooibureau alvast had opgekocht, om hier uitbreiding van Eurojust mogelijk te maken. Eerder was de SP al verbaasd dat het gebouw van het octrooibureau onderdeel uitmaakte van het bestemmingsplan van Eurojust. Reden om bij de bespreking in juli een wijzigingsvoorstel in te dienen en dit bestaande gebouw te schrappen uit de plannen. De wethouder gaf toen aan dit helemaal niet nodig was en dat Eurojust niet zou gaan uitbreiden. En als deze instantie ooit zou uitbreiden, zou er sprake zou zijn van een nieuw voorstel met een nieuw traject in de gemeenteraad, aldus de wethouder in juli. Nu blijkt dus een half jaar later dat er al afspraken bestaan tussen het Rijk en Eurojust over uitbreiding.

"Wethouder De Jong is of heel naïef of heeft met het opnemen van het Octrooibureau in het huidige nieuwbouwplan bewust voor Eurojust alvast de uitbreiding mogelijk gemaakt. In beide gevallen zijn de vele omwonende die langdurig gestreden hebben tegen de nieuwbouwplannen de pineut. Het wordt nu tijd dat de onderste steen boven komt in dit schimmige dossier!" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

De mist rondom de nieuwbouwplannen van Eurojust wordt alleen maar dikker. Uit een eerder vertrouwelijk rapport, het zogenaamde Faktonrapport, bleek dat een andere locatie veel geschikter was voor Eurojust. Ook blijkt dat bij de Raad van State uitdrukkelijk door de gemeente is aangegeven dat er geen uitbreiding van Eurojust komt. Mede hierdoor zijn de bezwaren van de omwonende terzijde geschoven door de Raad van State en kreeg de gemeente groen licht. Nu blijkt dus dat de feiten anders liggen. De SP hoopt daarom ook dat de omwonende alsnog in cassatie kunnen bij de Raad van State. Daarnaast heeft de partij opheldering gevraagd over de volledige briefwisseling tussen het rijk, de gemeente en Eurojust. Ook zal de SP in de Tweede Kamer kijken of er nog verdere acties ondernomen kunnen worden tegen de verspillende koopzucht van het Rijk, terwijl al meer dan 41.000 vierkante meter kantoorruimte leegstaat.

De antwoorden op de kamervragen over Eurojust
Nieuwbouwplannen Eurojust nu al niet toereikend
Ondanks grote leegstand toch aankoop kantoor
Eurojust door coalitie doorgedrukt