Besluit Eurojust wordt doorgedrukt

15 juni 2012

Besluit Eurojust wordt doorgedrukt

Afgelopen woensdag heeft de SP aangedrongen om het besluit voor de nieuwbouwlocatie Eurojust pas te nemen nadat alle vragen zijn beantwoord. Eerder deze week stelde de partij voor de derde keer vragen over de schimmige werkwijze van de gemeente in dit dossier. Via een klokkenluider ontving de SP documenten die de uitspraken van de gemeente en D66-wethouder De Jong op losse schroeven zetten. De coalitiepartijen willen echter het besluit zo snel mogelijk doordrukken. "Ik begrijp dat de wethouder en coalitiepartijen zo snel mogelijk af willen van dit hoofdpijndossier, alleen is uiterste zorgvuldigheid geboden bij dit onderwerp. De nieuwbouwlocatie die de gemeente voorstelt kan rekenen op hevig verzet vanuit de wijk. De alternatieve locatie van de wijkbewoners verdient daarom nog steeds een eerlijke kans" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

In de commissievergadering Ruimte op 13 juni bleek dat de coalitiepartijen VVD, PvdA, D66 en CDA geen moeite wilde nemen om de alternatieve locatie van de bewoners een kans te geven. Daarnaast was ook een discussie over het aantal vierkante meters dat de nieuwbouwlocatie van de gemeente in beslag zal nemen. Er zou al sprake zijn van uitbreiding van Eurojust met het Europees Openbaar Ministerie. Hierdoor zou de nieuwbouwlocatie fors groter uitvallen. De Rijksgebouwendienst zou een deel hiervan willen kopen. De SP vindt dat het Rijk hiermee fors vooruitloopt op de zaken. Van de komst van het Europees Openbaar Ministerie is nog totaal geen sprake. De huidige huurder van het Octrooibureau uit zijn kantoor jagen is onzinnig en onnodig en leidt voor de zoveelste maal binnen dit dossier tot meer leegstand. Ook blijft de partij van mening dat op het Verhulstplein voldoende ruimte is voor Eurojust en in de toekomst de mogelijkheid van een Europees OM. Daarnaast wijst de partij op het feit dat er al heel veel kantoorruimte in Den Haag leeg staat en het Rijk binnenkort nog eens 600.000 vierkante meter kantoor gaat afstoten. Een nieuwe locatie aankopen door de Rijksgebouwendienst ontbeert dus iedere realiteitszin. De leegstand wordt dus steeds groter en de gemeente en het Rijk zouden daarom terughoudend moeten zijn met nieuwbouw, zeker met nieuwbouw die op hevig verzet kan rekenen vanuit omwonenden.

Dramatische soap Eurojust steeds groter
Schriftelijke vragen over het Verhulstplein
Procedures rondom Eurojust blijven schimmig
SP eist duidelijkheid over locatiekeuze Eurojust