Ondanks grote leegstand toch aankoop kantoor

16 januari 2013

Ondanks grote leegstand toch aankoop kantoor

Onlangs werd bekend dat de rijksoverheid het octrooibureau aan de Haagse Jan Willem Frisolaan uitkoopt. Naast het octrooibureau wil de gemeente nieuwbouw neerzetten voor de internationale organisatie Eurojust. De kantoorruimte van het octrooibureau wordt hier nu bij getrokken. In Den Haag staat al veel kantoorruimte leeg en een substantieel deel hiervan is eigendom van de (rijks)overheid. SP-Kamerleden Paulus Jansen en Ronald van Raak hebben inmiddels vragen gesteld in de Tweede Kamer. "Het valt niet uit te leggen dat binnenkort de grote kantoren van het Ministerie van Justitie en Binnenlandse Zaken midden in het stadscentrum leeg komen te staan en dat de Rijksoverheid rustig doorgaat met aankopen en bouwen van extra kantoren. Dit alles van belastinggeld" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Nog vreemder is dat D66-wethouder De Jong altijd heeft betoogt dat het Octrooibureau makkelijk naast de nieuwbouw voor Eurojust kon blijven zitten en dat de kantoorruimte die dit bureau in beslag neemt niet nodig was. Blijkbaar is dit in amper een half jaar opeens veranderd, aangezien het bureau nu uitgekocht wordt. Ook zou de gemeenteraad geïnformeerd worden als de plannen zouden wijzigen, tot op heden is dit nog niet gebeurd door De Jong. Deze gang van zaken bewijst nogmaals dat de nieuwbouwlocatie van Eurojust aan de Jan Willen Frisolaan niet geschikt is. De eerder voorgestelde locatie aan het Verhulstplein, wat ook al positief uit het rapport van Fakton naar voren kwam, zou veel beter voldoen.
Het Octrooibureau was fel tegenstander van deze nieuwbouw en tekende bezwaar aan. Inmiddels heeft het bureau, nadat het uitgekocht is, z'n bezwaren ingetrokken tegen de nieuwbouw. Gyömörei hekelt deze handelswijze van de overheid: "Op deze manier omgaan met je tegenstanders verdient niet de schoonheidsprijs. Het uitkopen van het octrooibureau zorgt er niet voor dat de bezwaren die het bureau heeft geuit ook van tafel zijn. Daarnaast vraag ik me af of de kosten die het rijk nu gemaakt heeft vanwege een foute inschatting door de wethouder ook op het bordje van de gemeente terecht komen".

Eurojust door coalitie doorgedrukt
Besluit Eurojust wordt doorgedrukt
Dramatische soap Eurojust steeds groter
Schriftelijke vragen over het Verhulstplein