Avond over vocht- en ventilatieproblemen een succes

19 april 2013

Avond over vocht- en ventilatieproblemen een succes

Gisteren werd op initiatief van de SP gesproken over vocht- en ventilatieproblemen in (huur)woningen in Den Haag. Hierbij werd niet alleen de GGD uitgenodigd, die hier een onderzoek naar gedaan heeft. Ook de bewoners die kampen met vocht- en ventilatieproblemen kwamen aan het woord. In de afgelopen jaren heeft de SP namelijk veel klachten ontvangen vanuit bewoners uit Spoorwijk en vanuit het complex Via Salsa en Cabo Verde uit Transvaal. De verantwoordelijke woningbouwcorporaties lossen de problemen meestal niet op en geven vooral de huurders de schuld. Reden voor de SP om dit onderwerp in de gemeenteraad te agenderen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Bewoners worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd wanneer zij problemen hebben met het ventilatiesysteem. De problemen blijven vervolgens voortduren en de bewoners krijg in een aantal gevallen zelfs last van gezondheidsproblemen. Tijd voor een oplossing en ik hoop dat deze bijeenkomst een eerste succes is richting een oplossing."

Spoorwijk, Transvaal, Bewoners, Ventilatie
De bewoners uit Transvaal en Spoorwijk spreken de gemeenteraad toe

Het initiatief van de SP werd door alle politieke partijen geprezen en de problemen met vocht en ventilatie worden nu ook door andere partijen erkend. De omvang en de aard van het probleem werd goed duidelijk en ook de aanwezige woningbouwcorporaties lieten duidelijk merken de problemen niet te willen oplossen. "Dikwijls geven de corporaties de schuld aan de bewoners. Dit is onterecht, de systemen functioneren niet goed en ook het instellen is zelfs voor professionals van installatiebedrijven een hels karwei. Ook hebben de bewoners bijna allemaal last van dezelfde symptomen en problemen. De problemen zijn dus structureel." aldus Gyömörei. De problemen waarmee de bewoners kampen variëren van gezondheidsklachten als bloedneuzen, last van de longen en droge mond, tot een woning die niet goed te verwarmen is en een hoge energierekening door het energieslurpende systeem.

De bewoners gaven los van de problemen met de woning ook aan dat de communicatie veel beter moet. Op dit moment kunnen ze nergens terecht. De bewoners uit Spoorwijk, zijn door de huurcommissie in het gelijk gesteld, maar vervolgens door Vestia voor de rechter gesleept. De onduidelijkheid is groot en een oplossing lijkt ver weg. Gyömörei: "Het is daarom van belang dat de politiek z'n verantwoordelijkheid neemt. Vanuit de politiek worden allerlei regels en eisen gesteld aan nieuwe woningen en bijvoorbeeld aan milieu-eisen, waardoor een aantal wijken zonder gasaansluiting worden aangelegd. Hierdoor is het voor een deel van de bewoners niet mogelijk om een alternatief voor de een warmtepomp en ventilatiesysteem te kiezen. Deze bespreking is een eerste aanzet en in de toekomst moeten we hier over doorpraten en tot een oplossing voor deze bewoners komen. Dit wordt nu dankzij ons gedeeld door alle politieke partijen. Sommige bewoners zitten al jaren in een ongezonde woning. En dit kan zo niet langer."

Item over de vocht- en ventilatieproblemen in Haagse woningen (vanaf 2.52 min) TV West Nieuws - 19-04-2013
Massala opkomst bij bewonersbijeenkomst
Vestia weigert nog steeds te luisteren naar huurders