SP krijgt gelijk over Arendsdorp

13 februari 2014

SP krijgt gelijk over Arendsdorp

Eerder had de SP grote bezwaren bij de plannen voor een serviceflat op landgoed Arendsdorp. Bij de uitspraak van de rechter gisteren, bleek dat de SP op alle bezwaren gelijk kreeg. De SP gaf al aan bij vaststelling van het bestemmingsplan vorig jaar, dat het een probleem is dat de geplande serviceflat niet bestemd staat als serviceflat. Hierdoor zouden andere ontwikkelingen, dan een serviceflat mogelijk zijn. Ook de rechter heeft met dit argument nu de bouw van de serviceflat van tafel geveegd. "De uitspraak van de rechter toont maar weer aan dat PvdA-wethouder Marnix Norder een keer moet gaan luisteren naar de gemeenteraad. De SP heeft zelfs een voorstel ingediend om de serviceflat aan te merken als serviceflat. Dit voorstel haalde het niet, omdat de coalitiepartijen deze weigerden te steunen. Nu moet de gemeente alsnog op de blaren zitten. Dit had voorkomen kunnen worden", aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

De uitspraak van de rechter volgde na massaal verzet uit de buurt. Uiteindelijk hebben de bewoners een rechtszaak aangespannen bij de Raad van State, die gisteren is gewonnen door de bewoners. Gyömörei: "Felicitaties en respect voor de bewoners en hun doorzettingsvermogen. Hierdoor blijkt maar weer dat de aanhouder wint. De SP hoopt dat Norder na deze gevoelige nederlaag, nu eens gaat luisteren naar de inwoners. Zo komen er binnenkort nog meer rechtszaken aan, bijvoorbeeld over het Spuiforum. Ook hierbij hopen we op een goede uitslag voor de bewoners".