Investeer in banen, inkomen en woningen

13 september 2016

Investeer in banen, inkomen en woningen

Het aantal bijstandsgerechtigden neemt het komende jaar met 7 procent toe, maar de banenmotor van het stadsbestuur draait nog op halve kracht. Dit moet anders, stelt de SP in reactie op de nieuwe begroting van het Haagse college. “De nadruk ligt nog teveel op banen die slechts bereikbaar zijn voor een handjevol mensen, terwijl veel Hagenaars die liever met hun handen werken niet aan de bak komen”, aldus fractievoorzitter Bart van Kent.

De economische visie van het stadsbestuur is doorspekt met gelikte termen als Humanity Hub, Impact Economy en de Security Delta. “Het internationaal op de kaart zetten van Den Haag lijkt hierbij belangrijker dan werklozen aan een baan helpen. Maar ook Haagse jongeren die liever met hun handen werken komen in deze sectoren nauwelijks aan de bak”, stelt Van Kent.

Positief is de SP over het plan om 1000 Hagenaars een baan aan te bieden als conciërge of beheerder van een fietsenstalling. “Het is mooi dat deze mensen belangrijk werk kunnen doen voor de stad. Maar we moeten geen herhaling krijgen van de Melkertbanen, waarbij mensen na een paar jaar weer in de bijstand terechtkomen.” Daarom wil de SP dat het resterende geld voor het zogenaamde ’10.000 banenplan’ wordt ingezet om structurele banen met volwaardig loon en pensioenopbouw te scheppen. “Zo pleiten wij er al jaren voor om medewerkers van de Biesieklette een volwaardige baan aan te bieden bij de gemeente.”

Betaalbare zorg en huisvesting

De groei van het aantal bijstandsgerechtigden maakt het des te belangrijker dat we de zorg zo toegankelijk mogelijk maken voor mensen die weinig te besteden hebben. Het college kiest ervoor om de gemeentelijke zorgverzekering voor minima toegankelijk te maken voor een grotere groep mensen. Maar helaas constateert de SP dat deze verzekering nog altijd duurder is dan veel budgetpolissen met een slechte dekking. Van Kent: “Het verlagen van de gemeentelijke zorgpremie maakt het aantrekkelijker voor deze mensen om over te stappen. Zonde dat het stadsbestuur dit SP-voorstel nog altijd niet heeft overgenomen.”

Ook de bouw van de betaalbare woningen in Den Haag loopt achter op de behoefte. Zo haalt wethouder Wijsmuller de komende jaren weliswaar zijn karige bouwambities, maar is bijna de helft van deze sociale woningen uitsluitend bedoeld voor studenten. Veel woningzoekenden vissen hierdoor naast het net zolang deze ambities niet worden bijgesteld. “Gebeurt dit niet, dan dreigt Wijsmuller als voormalig kraker tegen woningnood de boeken in te gaan als veroorzaker van woningnood in Den Haag”, waarschuwt Van Kent.