SP wil duidelijkheid over aardwarmte

8 april 2011

SP wil duidelijkheid over aardwarmte

Ingrid GyömöreiDe SP wil meer duidelijkheid over het functioneren van de aardwarmtepompen voordat er 4.000 nieuwe huizen op worden aangesloten. Onlangs bleek in Spoorwijk na jaren hoge energie rekeningen dat de pomp verkeerd was aangesloten en het systeem niet goed werkte. Het systeem pompt warmte uit de aarde om huizen te verwarmen. De SP heeft vragen gesteld aan de wethouder en is bezig met een buurtonderzoek in Spoorwijk. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei is kritisch over de systemen. "Er is nog te veel onduidelijk over de werkelijke werking van aardwarmte. De praktijk laat zien dat er nog veel verbeterd moet worden voordat het werkt. Het is volstrekt onduidelijk of gebruikers wel de beloofde, betaalbare duurzame energie ontvangen. Laten we geen overhaaste beslissingen nemen en dit eerst tot de bodem onderzoeken."

Naast de problemen in Spoorwijk is het ook fout gegaan in Via Salsa en Cabo Verde (Transvaal). Woningcorporatie Staedion heeft toegegeven dat de temperaturen van het opgepompte water te laag bleven. Volgens plan worden voor het project 'Haagse Hitte' in de toekomst 4000 woningen in Den Haag Zuidwest aan dit zelfde systeem gekoppeld. "Doordat het systeem verkeerd is aangesloten heeft dit ook gevolgen voor de levensduur van de aardwarmte pompen met de nodige financiële gevolgen. We moeten eerst een pas op de plaats maken." aldus Gyömörei.

De SP heeft de wethouder gevraagd om met meer informatie te komen over de warmtepompsystemen. De SP wil weten wat er Transvaal is misgegaan en wil inzicht in de resultaten van het onderzoek. "We weten dat het mis is gegaan bij de huurwoningen, maar weten niet of de koopwoningen in Spoorwijk met dezelfde problemen zitten. Daarom zijn we zelf een buurtonderzoek gestart te om te kijken of het daar ook speelt.", aldus Gyömörei.