jaarverslag 2011: afbraakbeleid college duidelijk zichtbaar

22 juni 2012

jaarverslag 2011: afbraakbeleid college duidelijk zichtbaar

Op 21 juni werd het jaarverslag over 2011 besproken in de gemeenteraad. In dit jaarverslag wordt het afbraakbeleid van het Haagse VVD-college pijnlijk duidelijk. De SP hekelt de keuzes die het gemeentebestuur maakt. Buurthuizen en wijkbibliotheken werden gesloten en er werd fors bezuinigd op het armoedebeleid, terwijl de OZB werd verlaagd. Honderden ID-banen werden geschrapt. Mensen die nuttig werk voor de stad deden tegen een eerlijk salaris zijn ontslagen en verpieteren nu achter de geraniums. Nu lanceert PvdA-wethouder Kool een plan om deze mensen met behoud van de uitkering de stad te laten bezemen. "Allemaal ordinaire bezuinigingsmaatregelen zonder visie, slecht voor de mensen en slecht voor de stad. Van de VVD zijn we dit soort botte maatregelen wel gewend, alleen van de coalitiepartijen PvdA, CDA en D66 valt ons dit zeer tegen" aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Al vele malen eerder sprak de SP haar zorg uit over de botte bezuinigingsbijl die gehanteerd wordt. Politiek is keuzes maken en de SP hekelt de keuzes die gemaakt worden door dit gemeentebestuur. Zo werd de vijftigduizend euro subsidie voor het IKW, een organisatie die woonruimte zoekt voor mensen met problemen, wegbezuinigd. Er werd vervolgens wel ruim een halve ton gestopt in het voetbalprogramma VI oranje. De gehele cultuursector in Den Haag wordt weggevaagd door bezuinigingen, toch wil het college 64 miljoen investeren in een overbodig cultuurforum op het Spui. "Men blijft kiezen voor prestige, terwijl alle voorzieningen voor de inwoners geschrapt worden. Wanneer dit zo doorgaat staat straks de helft van de stad leeg, de wijkblibiotheken, de buurthuizen en de wijktheaters. Wij investeren liever in dit soort voorzieningen, dan in een onnodig cultuurforum op het Spui of een voetbaluitzending" aldus Gyömörei.

De komende jaren blijven onzeker voor de stad Den Haag. Veel risico's liggen op de loer, zo gaat de Rijksoverheid flink bezuinigen en komen nog meer kantoren van het Rijk hierdoor leeg te staan. Ook blijft de crisis voortduren en zorgt dit voor hoge kosten voor uitkeringen en bouwplannen die niet doorgaan. De SP vindt het daarom niet slim dat het gemeentebestuur voorstelt om 31,5 miljoen euro uit de reserve van de stad uit te geven de komende jaren. Gyömörei: "Het is slimmer om de reserve te gebruiken om tegenvallers in de toekomst tegen te gaan en hiermee extra bezuinigingen te voorkomen, dan nu extra geld uit te geven en prestigeprojecten te blijven financieren. Het is crisis en ik hoop dat dit besef nu ook eens doordringt bij het Haagse gemeentebestuur."

SP pleit nogmaals voor behoud van IKW