Wethouder weigert openheid dossier Eurojust

21 maart 2013

Wethouder weigert openheid dossier Eurojust

Eerder werd bekend dat de nieuwbouwplannen voor Eurojust nog steeds veel onduidelijkheden oproepen. Het gebouw, wat gepland staat aan de Jan Willem Frisolaan, zou voordat de bouw start al niet meer toereikend zijn qua oppervlakte. Onlangs werd via kamervragen van de SP bekend dat het Rijk al het naastgelegen Octrooibureau had opgekocht. Ook zou het Rijk al afspraken hebben gemaakt met Eurojust dat hier uitbreiding mogelijk zou zijn. D66-wethouder De Jong blijft echter ontkennen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "In Den Haag staat al ruim 41.000 vierkante meter kantoorruimte van het Rijk leeg. Iedereen kan dus bedenken dat het Rijk kantoorruimte genoeg heeft. De enige logica die ik kan bedenken is dat hier uitbreiding van Eurojust is gepland en dit is tegen alle eerdere uitspraken en afspraken met de wethouder in."

De wethouder zegde een maand geleden toe om alle documenten, brieven en afspraken tussen het Rijk, de gemeente Den Haag en Eurojust aan de raad te sturen. "Wat de SP betreft is dit de enige manier waarop de onderste steen in deze zaak boven kan komen. Helaas is de wethouder terug gekomen op haar eerdere toezegging en weigert ze de informatie te sturen. Ik vraag me af wat de wethouder te verbergen heeft." Aldus Gyömörei. Na de weigering van de wethouder heeft de SP een brief gestuurd om haar te herinneren aan de afspraak en een herhaald verzoek om nu eindelijk alle informatie op te sturen naar de gemeenteraad. Gyömörei: "Het wordt tijd dat de mist in dit dossier eindelijk eens optrekt!"

Al eerder ging er veel fout rondom de totstandkoming van deze nieuwbouwplannen die op hevig verzet vanuit de buurt kunnen rekenen. Ook is de SP de verschillende vertragingstactieken van de wethouder zat. Zo bleef een rapport waaruit zou blijken dat een andere locatie veel meer geschikt zou zijn, te lang geheim. Ook verloopt de beantwoording van de wethouder op vragen vanuit de gemeenteraad uiterst traag. En zouden zogenaamde servituten, wettelijke afspraken die gelden voor bestaande bouwwerken over bijvoorbeeld vrij uitzicht of het niet slopen van gebouwen, eerst niet bestaan. Vervolgens bleek dat deze servituten wel bestonden, maar waren ze vanwege oorlogswetgeving ingesteld door de Duitsers niet meer geldig.

Snel duidelijkheid nodig in schimmig dossier Eurojust
De antwoorden op de kamervragen over Eurojust
Nieuwbouwplannen Eurojust nu al niet toereikend
Ondanks grote leegstand toch aankoop kantoor