SP eist duidelijkheid over locatiekeuze Eurojust

8 maart 2012

SP eist duidelijkheid over locatiekeuze Eurojust

De SP is van mening dat eerdere uitspraken over de vestiging van Eurojust aan de Jan Willen Frisolaan door D66-wethouder Marjolein de Jong op losse schroeven staan. In december 2011 is een geheim onderzoeksrapport bekend geworden waarin onderzoek gedaan is naar meerdere nieuwbouwlocaties voor Eurojust. De SP heeft daarom opheldering gevraagd aan de wethouder middels schriftelijke vragen. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: “De bewoners hebben zelf een voorkeurslocatie voorgesteld, deze locatie is door de wethouder op onjuiste redenen afgewezen. De wethouder heeft echter voor de beoordeling van deze locatie niet dezelfde criteria gehanteerd als voor haar eigen voorkeurslocatie aan de Jan Willem Frisolaan. Ik ben van mening dat de bewoners een gelijke kans en dus een eerlijke vergelijking verdienen”.

Het geheime onderzoeksrapport naar de verschillende locaties, het zogenaamde Fakton-rapport, mag van wethouder De Jong niet openbaar worden. Hiermee zou het financieel belang van de gemeente niet gebaat zijn. Naar mening van de SP is dit ongewenst. “Alle debatten over dit rapport en de verschillende nieuwbouwlocaties worden nu noodgedwongen in beslotenheid gevoerd. Dit is onwenselijk voor zo’n onderwerp als dit, wat tot grote onrust onder de wijkbewoners leidt. Ik pleit er daarom voor om dit onderwerp in alle openheid te bespreken” aldus Gyömörei. Een meerderheid van de gemeenteraad leek deze behoefte vooralsnog niet te hebben en daarom wordt het rapport en het debat nog niet openbaar. Daarom heeft de SP als begin een 35-tal schriftelijke vragen gesteld, in de hoop dat het onderwerp snel openbaar wordt.

De schriftelijke vragen (PDF)
SP betreurt duikgedrag wethouder De Jong
Raad blijkt belazerd na uitkomst geheim rapport over Eurojust
Informatie nieuwbouw Eurojust: onvolledig en wellicht onjuist