College breekt woord kosten Spuiforum

26 juni 2013

College breekt woord kosten Spuiforum

Het bouwplan voor het Spuiforum kent miljoenen euro's aan risico's. Eerder werd beloofd door D66-wethouder De Jong dat de aanleg voor maximaal 181 miljoen zou kunnen en de tijdelijke huisvesting voor de instellingen maximaal 5 miljoen zou kosten. Nu blijkt dat beide bedragen fors worden overschreden doordat de risico's op financieel gebied gigantisch zijn. De risico's en negatieve tekorten liggen versluierd in de meerkosten van het bouwplan. "De aanleg gaat de stad en haar inwoners ook in de nabije toekomst heel veel geld meer kosten. Daarnaast zijn de risico's nog groter dan gedacht en worden deze miljoenen ook afgewenteld op de stad. In de toekomst gaat al het gemeentelijk spaargeld, wat bedoeld is voor heel veel andere zaken op aan dit dwaze bouwproject." aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

De risico's zijn divers in het voorgestelde bouwplan voor het Spuiforum en lopen uiteen van te verwachte tegenslagen tot ingecalculeerde meerkosten. Totaal lopen de risico's op naar meer dan vijftig miljoen euro. Gyömörei: "In de geheime bijlagen zijn zoveel risico's te lezen, dat de stad en haar inwoners volledig in de maling worden genomen door dit College van VVD, PvdA, CDA en D66. Nu ook het draagvlak onder de inwoners voor het Spuiforum bijna nagenoeg verdwenen is, wordt het tijd om dit miljoenen slurpende prestigeproject te stoppen."

Het steekt ook de SP dat de kosten voor de bouw van het Spuiforum, samen met de risico's weer het oude bedrag van 233 miljoen nadert. Eerder werd juist besloten door de raad dat dit bedrag te hoog was en dat het stadsbestuur het moest doen met maximaal 181 miljoen euro. Het gaat er nu naar uitzien dat dit onrealistisch en onmogelijk gaat worden.

Draagvlak Spuiforum verder afgebrokkeld
Noodzaak schrappen Spuiforum steeds groter
Gemeente en inwoners grote verliezer met bouw Spuiforum
Grote meerderheid Haagse inwoners ziet niets in Spuiforum