Onduidelijkheid over aankoop panden

20 juni 2013

Onduidelijkheid over aankoop panden

De SP heeft opheldering gevraagd aan het stadsbestuur over de aankoop van een pand, gelegen op een aantal percelen aan de Jan Willem Frisolaan in Den Haag. Deze ruimte waar het pand staat zouden nodig zijn voor de aanleg van het overbodige kantoorpand voor Eurojust. SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei: "Vanuit verschillende bronnen heb ik vernomen dat de prijs van het pand en de percelen vele malen hoger zouden zijn dan de marktwaarde. Wanneer de gemeente dit betaald heeft, is dit zonde van het belastinggeld en zou het verkapte staatssteun zijn. En vooral dat laatste is verboden door de Europese Commissie. We gunnen het de eigenaresse van het pand van harte, maar het blijft zonde van het belastinggeld."

Inmiddels heeft de SP vragen gesteld of er een koopovereenkomst is, wat de hoogte van het aankoopbedrag is en of er contact is geweest met de Europese Commissie als er sprake zou zijn van staatssteun.

Verder blijft de partij van mening dat de aanleg van het kantoorpand voor Eurojust onnodig en ongewenst is. "In Den Haag staat onwijs veel kantoorruimte leeg. Daarnaast komt er nog veel meer kantoorruimte leeg te staan, omdat het Rijk gaat bezuinigingen en kantoren gaat afstoten. Het bouwen van een nieuwe kantoorlocatie voor Eurojust is dus overbodig en kost de Haagse belastingbetaler alleen meer geld. Zo had het geld voor het uitkopen van deze percelen aan de Jan Willem Frisolaan bespaard kunnen worden." Aldus Gyömöreii.

Haagse SP wil inzicht in uitgaven rond nieuwbouw Eurojust Omroep West - 22-06-2013
Nieuwbouwplannen Eurojust nu al niet toereikend
Ondanks grote leegstand toch aankoop kantoor
Eurojust door coalitie doorgedrukt